خبر فوری

گردشگری پیشران توسعه روستایی

گردشگری بعنوان صنعتی پردرآمد امروزه از سوی بسیاری از کشورها مورد توجه قرار گرفته است و سرمایه گذاری های زیادی جهت رشد و رونق آن صورت گرفته است. این صنعت به عنوان یک عامل مهم اقتصادی توانسته نقش پررنگی در ایجاد اشتغال، تحصیل ارز و … برای جوامع میزبان ایجاد و باعث رشد و توسعه اقتصادی و اجتماعی آنها گردد.  قابلیت های گردشگری شهر فریمان در توسعه آن است  مغفول واقع شده است .در پژوهش های میدانی ضمن بیان مشکلات و معضلات فراروی گردشگری آن شهرستان، با استفاده از مطالعات میدانی و شیوه تحلیلی- توصیفی، سعی شده در پایان راه حل هایی جهت رفع موانع توسعه گردشگری شهرستان ارائه داده شود. نتایج تحلیل نشان می دهد که گردشگری شهر فریمان علیرغم داشتن جاذبه های تاریخی و طبیعی مطلوب و نزدیکی به کلانشهر مشهد نتوانسته نقش پررنگی در توسعه ی شهر داشته باشد. به همین دلیل تلاش جهت رفع موانع گردشگری شهر،  می تواند جایگاه گردشگری را در توسعه اقتصادی اجتماعی شهرستان فریمان را بخصوص در مناطق روستایی افزایش دهد.
در این راستا افراد مشروحه ذیل با زاویه دید متفاوت از روستاهای  سنجدک ؛کارغش و رزمگاه(دهستان سفید سنگ _بخش قلندرآباد )بازدید کوتاه و مختصر داشتند:
مرجان توکلی فریمانی(فرهنگی ؛ دوستدار میراث فرهنگی و گردشگری )
مصطفی احسانی(سیکل توریست دوستدار میراث فرهنگی _طراح گرافیست)
فائزه توکلی(دانش آموخته رشته مرمت آثار تاریخی_سیکل توریست و دوستدار میراث)
ام البنین آسایش طلب طوسی( خانه دار ؛طبیعتگرد)
صادق توکلی فریمانی(مربی کوه؛غار نوردی_کویرنورد و پیشکسوت اداره دامپزشکی)
حسن صادقی یونسی(مدرس مدیریت گردشگری_جغرافیای روستایی…بومگرد)
اکرم سلاطینی اسلامیه(مدرس رشته حقوق)
رمضان بیدبرنیا(بلد محلی)
نزدیکی به قله افسانه ای دال؛و وجود معادن و روستاهای متنوع و آبگرم شاهان گرماب از مزایای این ناحیه محسوب می گردد.وجود پدیده ها و اشکال ژئومورفولوژیکی و پوشش گیاهی
ذخایر ژنتیکی نباتی…دامداری سنتی و کشاورزی…خود باعث توجه مضاعف به این ناحیه در سفر گردشگران خواهد شد.
شوربختانه اثر تاریخی قلعه رزمگاه و قلعه در مسیر شهر سفید سنگ در حال افول اند؛و بنای مرتفع و زیبای ایوان همایون خانم و  سنگهای قبور مسلمین فرسایش یافته یا تخریب شده اند…ایوان آجری لااقل از دوره صفوییه نیاز مبرم به مرمت و ساماندهی دارد.نصب تابلو راهنما و معرفی اثر بسیار مهم است. برج منیژه و قلعه الغور و گورستان های متنوع آنجا و ابنیه منسوب به هفت آسیاب و غار  و سنگ نگاره ها و رد سم دلدل برروی تراورتن های شاهان و گرمابه عهد سلیمان شاه صفوی در مجموعه شاهان نیاز به مستند سازی و نگاه کارشناسی دارند.گویا بند تاریخی در کنار روستای رزمگاه وجود داشته که نیاز به کاوش باستان شناسی برای این سازه ضرورت دارد.
پیشنهاد ما تشکیل انجمن دوستداران میراث در محدوده پساکوه فریمان و آموزش دانش آموزان و اهالی جهت حفظ و نگهداری آثار تاریخی روستا است.

تهیه گزارش: حسن صادقی یونسی
یکم دی ۱۴۰۱

 

 

درباره سید محمدرضا حسینی علی آباد

پیشنهاد ما به شما

شورای اسلامی شهر هندیجان درخصوص پروژه احداث هتل در هندیجان ضمن شفاف سازی پاسخگوی اذهان عمومی باشد

تهاترمصالح بجای پروانه ساخت صحت دارد؟ به گزارش پی نوشت طبق شنیده ها اخیرا پروژه …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *