خبر فوری

ارزش مادی اکولوژیکی هر درخت بلوط ۵۰ تا ۱۰۰ ساله حدود ۲۰۰ هزار دلار (یعنی مبلغی بالای دو میلیارد تومان) برآورد شده است.

جنگل های زاگرس با گونه های غالب بلوط (Quercus L) 44 درصد کل جنگل های ایران را به خود اختصاص داده اند و تاثیر بسیار زیادی در تامین آب، حفظ خاک، تعدیل آب و هوا و تعادل اقتصادی و اجتماعی در کل کشور دارند. با توجه به اینکه جنگل های زاگرس در زمره جنگل های تخریب یافته یا در حال تخریب هستند و جوامع محلی ساکن در این جنگل ها به شدت به منابع طبیعی اطرافشان وابسته هستند، شناخت استفاده های محلی از آن ها امری ضروری است

فائو یا همان سامان خواروبار و کشاورزی ملل متحد تخمین زده است که مساحت کل جنگل‎ های ایران ۱۲ میلیون هکتارمی باشد. از این مقدار حدود  ۵۵ درصد مخصوص گونه‎ های مختلف بلوط است. متاسفانه به دلایلی همچون آفات و بیماری ها، کم شدن سنجاب ها، ریزگردها، قطع بی رویه درختان بلوط به خاطر تهیه ذغال چوب و گرمایی، چرای دام ها، توسعه اراضی کشاورزی، احداث جاده و بسیاری از عوامل دنیای تجدد امروزی یا بی توجهی مردم محدوده جنگل های بلوط ایران روز به روز کمتر می شود.

این در حالی است که ارزش مادی اکولوژیکی هر درخت بلوط ۵۰ تا ۱۰۰ ساله حدود ۲۰۰ هزار دلار (یعنی مبلغی بالای دو میلیارد تومان) برآورد شده است.(مجله الی گشت)

قیمت یک درخت بلوط زنده از یک بشکه نفت نیز بیشتر است و با مرگ هر درخت بلوط ایران سرمایه ای میلیاردی را از دست می دهد. اگر همینطور به قطع کردن و نابودی این درختان بپردازیم، نه تنها ارزش اکولوژیکی ایران را بلکه تمام محیط زیست آن را در این مناطق نابود کرده ایم. امیدواریم که مردم ایران بیشتر به ارزشمندترین و دیرینه ترین جنگل های جهان اهمیت بدهند.

برای دیدن مستند بلوط  نفس زاگرس در اینستاگرام کلیک کنید

درباره پایگاه خبری پی نوشت

فوق لیسانس مهندسی صنایع،عضو خانه مطبوعات ، خبرنگار رسانه ها،مدرس دانشگاه، فعال اجتماعی و ورزشی

پیشنهاد ما به شما

علت عدم تصویب بودجه ی شورای اسلامی شهرهندیجان در موعد مقرر قانونی چیست؟!

وعده وعید های پوچ وتوخالی اعضای شورای اسلامی شهر هندیجان در تبلیغات انتخاباتی وعملکرد ضعیف …

یک دیدگاه

  1. سلام، ما در آذربایجان غربی زندگی میکنیم، شهرستان خوی، در یک روستایی که با مرز ترکیه بین ۲ تا ۲.۵ ساعت فاصله هست.
    در یک باغ بسیار بزرگ که در ان درخت های نارون و بلوط که سن آنها به بیش از ۳۰۰ سال میرسد وجود دارد. این درختا رو اجداد ما کاشتن یعنی خانواده ما.خواستم بدونم ارزش همه درخت ها در این باغ چقدره؟
    اگر مایل باشید به این شماره در واتساپ پیام دهید
    ۰۹۰۳۹۶۸۷۷۴۸

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *