خبر فوری

ماجرای مسموم کردن چند صد سگ ولگرد و چال کردن آنها توسط شهرداری هندیجان در استان خوزستان چیست ؟

آیا شهرداری هندیجان از روش کشتکار، مسموم سازی و عقیم سازی یا روش های دیگر سگ ها را معدوم کرده است؟

به گزارش پی نوشت ، بی شک افزایش جمعیت سگ های ولگرد ازمسائل مهم در جوامع مختلف است و بر جنبه های رفاه انسان متمرکزتر است تا رفاه حیوانات…
در ایران با روش های گوناگون سعی می شود تا خطرات این حیوان کمتر شود و فعالان حقوق حیوانات نیز درباره این روش ها مکرر ابراز نگرانی می کنند. با توجه به بیانات ائمه اطهار علیه السلام وعلما کشتن حیوانات رانهی کرده وگناهی می دانند که ظلم است ومکافات آن عذاب اخروی است، همانگونه که امام صادق علیه السلام این عمل را از زشت ترین گناهان شمرده است، در برخورد با این قضیه رعایت شرع و قانون و عرف لازم و واجب است.
با این مقدمه ی کوتاه حال به ماجرای سگ های ولگرد و تخلفات شهرداری هندیجان خواهیم پرداخت:

طبق قرارداد ۱۳۲۲۲ مورخ ۲۵ دی ماه ۱۴۰۲ علی رغم اینکه مجوز معاملات جزیی شهرداری هندیجان بر اساس مصوبه ی شورای شهر تا سقف ۱۱۵ میلیون تومان بوده اما این قرارداد زنده گیری و جمع آوری سگ های ولگرد با مبلغ ۱۲۸ میلیون تومان منعقد گردیده است.

اولین تخلف:
این قرارداد جهت زنده گیری و جمع آوری سگ ها منعقد شده است نه مسموم سازی و کشتار و معدوم کردن آنها ..‌.(اقدام به مسموم سازی با متن قرارداد کاملا مغایرت دارد)

دومین تخلف:
این قرارداد، نمونه بارز « رعایت نکردن سقف مجوز مصوبه» شورای اسلامی شهر هندیجان است.
این قرارداد با امضای پیمانکار و روح الله درخشان شهردار هندیجان باموضوع جمع آوری۳۲۰ قلاده سگ ولگرد منعقد می گردد.

سومین تخلف: این قرارداد بایست با مجوز و نظارت و مصوبه ی شورا شهر منعقد می گردید!(با توجه به مبلغ ۱۲۸ میلیونی آن و گذر سقف مجوز قانونی)

اولین سئوال :
چرا شهرداری هندیجان موارد قانونی رارعایت نکرده وبدون ثبت درسامانه ستاد وانتخاب پیمانکار خارج ازسقف اقدام به انعقاد این قرارداد، نموده است؟
[لازم به توضیح است در سنوات قبل موضوع جمع آوری سگ های بلاصاحب(زنده گیری و نگهداری در محلی مناسب و رسیدگی به آنها) در دستور کار شهرداری قرار داشته و در این خصوص هم هزینه هایی ازجمله ساخت قفس و … انجام شده است] اما آن پروژه بدون دلیل رها و باز یک قرارداد جدید منعقد شده که باز تخلفی محرز و محض می باشد.!
گرچه وجود سگ های ولگرد درسطح شهر موجب گله مندی شهروندان شده بود و لازم بود چاره ای اندیشه شود، اما مشکل مطروحه ما در این مقال، شیوه ی برخورد با این قضیه از نظر قانونی و حقوقی است…!
_ آیا اجرای پروژه با متن قرارداد هماهنگ و یکسان است؟
_آیا زنده گیری صورت گرفته است ؟
_اگر زنده گیری صورت گرفته، سگ ها به چه مکانی منتقل شده اند؟

با توضیحات بالا، معلوم و روشن است ، قرارداد جمع آوری سگ ها قانونی منعقد نشده، و عذر بدتر گناه اینکه جمع آوری هم بر اساس شواهد و قراین زنده گیری نبوده است…!!!
طبق شنیده ها و بر اساس برخی شواهد و مستندات ازجمله فیلم موجود این جمع آوری بصورت زنده گیری نبوده بلکه باخوراندن سم به این زبان بسته ها نسبت به کشتار ۳۲۰ قلاده سگ اقدام شده و در اطراف کانال و جایگاه زباله… (حتی برخی سوزانده )چال و دفن شده اند.!

حال
باید پرسید آقای رییس شورای شهر جناب بیرونی، چرا این قرارداد علی رغم رعایت نکردن سقف مالی وبدون مصوبه ونظارت شورا توسط شهردار وقت منعقد شده است؟
آقایان شورای شهر پاسختان به اذهان عمومی، نسبت به کشتار و مسموم سازی دسته جمعی این حیوانات چیست؟

البته با توجه به امضای شهردار جناب روح الله درخشان و پیمانکار، این قرارداد خلاف، بایست این دو نفر پاسخگوی تخلف و گناه خود باشند؟
و شما شورای شهر بدلیل سهل انگاری در انجام وظیفه و عدم نظارت نیز بایست پاسخگو باشید.

چرا مسئولین مربوطه علی رغم این تخلفات تاکنون سکوت کرده اند؟
نقش فعالان حقوق حیوانات و فعالان محیط زیست در برخورد با این کشتار دسته جمعی سگ ها چیست؟

انتظار می رود که اعضای شوراشهر هندیجان نسبت به این موضوع شفاف سازی نموده و مسئولین و نهادهای ذیربط با متخلفین این رفتار گناه بار برخورد قانونی نمایند.
نویسنده : اکبرشعبانی

درباره اکبر شعبانی

پیشنهاد ما به شما

حذف بیس و جایگزینی ماسه کوهی در آسفالت و زیرسازی های معابر هندیجان، توسط شهردار شهر، روح اله درخشان..‌

ضعف نظارت بر پروژه های عمرانی و به موازات عملکرد ضعیف شهردار هندیجان داد مردم …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *