خبر فوری

مصاحبه اختصاصی در باب کسب و کار خانگی با مدرس دانشگاه و پژوهشگر کسب و کار خانم فاطمه صدقی ثابت

با توجه به اهمیت و جایگاه کسب و کارهای خانگی ، مصاحبه ای اختصاصی با سرکار خانم فاطمه صدقی ثابت در این باره صورت گرفت.

موضوع گفتگو: کسب و کارهای خانگی 

مصاحبه گر: سید محمدرضا حسینی علی آباد (دبیر واحد علمی و پژوهشی، خبرنگار و پژوهشگر پایگاه خبری تحلیلی پی نوشت)

مصاحبه شونده: سرکار خانم فاطمه صدقی ثابت (مدرس دانشگاه، محقق و پژوهشگر حوزه مدیریت و کسب و کار)

حسینی علی آباد: ابتدا خودتان را معرفی نمایید.

صدقی ثابت: فاطمه صدقی ثابت هستم ، مدرس دانشگاه در استان گیلان شهر رشت ، محقق و پژوهشگر حوزه مدیریت و کسب و کار به مدت ۱۰ سال سابقه تدریس در مقاطع مختلف تحصیلی را دارم و ۸ ساله در حوزه کسب و کارهای کوچک و متوسط مشغول به تدریس و مشاوره در این زمینه ها هستم.

حسینی علی آباد: به چه کسب و کارهایی، کسب و کارهای کوچک و خانگی می گویند؟

صدقی ثابت: امروزه مشاغل خانگی زود بازده به عنوان راهکاری مهم و ضروری حتی در کشورهای پیشرفته محسوب می شود . کسب و کار خانگی هر نوع فعالیت اقتصادی است که در فضای منزل و با استفاده از امکانات و وسایل منزل راه اندازی می شود و حتی می توانند از اعضای خانواده به عنوان نیروی پرسنلی خود استفاده نمایند. فعالیت هایی که توسط عضو یا اعضاء خانواده در فضای مسکونی همجوار شکل می گیرد و منجر به تولید و یا کالای قابل عرضه به بازار خارج از محیط مسکونی می گردد که می تواند در حوزه های صنایع دستی ، فرش ، پرورش گل و گیاه ، پخت و پز خانگی ، تدریس آنلاین ، طراحی دوخت لباس ، ترجمه و ویراستاری و … ارائه گردد.

حسینی علی آباد: در حال حاضر کسب و کارهای خانگی در ایران در چه مرحله ای قرار دارد و به چه صورتی می باشد؟

صدقی ثابت: کسب و کارهای خانگی در ایران سابقه ی قدیمی و کهن دارد. می توان به صنایع دستی از جمله فرش ، گلیم که قدمت کهن و اصیل دارند و از فرهنگ ما را تشکیل می دهند اشاره نمود که در زمان های دور همین صنایع دستی که عرض نمودم در منازل و محل سکونت صاحبان هنر تولید می شدند.
به طور کلی کسب و کارهای خانگی در ایران مخصوصا مشاغلی را شامل شدند که زنانه ، پاره وقت ، سرگرمی اطلاق می شود در صورتیکه می توان با سرمایه گذاری بر روی همین مشاغل که دانش محور و نوین هستند در کاهش نرخ بیکاری و فارغ التحصیلان دانشگاهی کشور اشاره نمود که در حال حاضر با توجه به آمارها بیش از ۲ میلیون کسب و کار خانگی به انجام کسب و کارهای خانگی مشغول هستند.

حسینی علی آباد: برای شروع کسب و کارهای خانگی چه نکاتی باید رعایت گردد؟

صدقی ثابت: قبل از اینکه افراد بخواهند کسب و کارهای خود را راه اندازی نمایند باید در نظر داشته باشند که چه نوع شغلی برای آنها مناسب است . عدم توجه به این موضوع می تواند سبب به هدر رفتن زمان و انرژی تان شود. مشاغل خانگی آنها باید در حوزه تخصصی شان باشد. یعنی در رابطه با آن اطلاع داشته باشند. اگر غیر از این باشد ممکن است ضرر مالی برایشان پیش آید . برای اینکه اطلاع شان را بیشتر نمایند پیشنهاد می شود که از کتاب ، فیلم ، مقالات و دوره های آموزشی حتی در سطح اینترنت موجود است کمک بگیرند و با شناخت کافی و اطلاعات بالا کسب و کار خود را شروع نمایند.

حسینی علی آباد: راه اندازی کسب و کارهای خانگی چه مزایا و معایبی را شامل می شود؟

صدقی ثابت: قطعا هر کسب و کاری دارای مزایا و معایبی می باشد که باید هر دو جنبه را مورد توجه قرار دهیم. مزایایی که کسب و کارهای خانگی دارند می توان به عدم نیاز به سرمایه بالا ، استقلال کافی ، همکاری با اعضای خانواده ، افزایش اعتماد به نفس ، خلاقیت و نوآوری بالا و … اشاره نمود
اما بخواهم معایب کسب و کارهای خانگی را چند مورد ذکر نمایم می توان به ؛ از بین رفتن مرز بین کار و زندگی ، کاهش تحرک ، احساس کسالت و بی برنامگی ، افزایش انتظارات و توقعات اطرافیان و نیاز به اینترنت در برخی مشاغل اشاره نمایم.

حسینی علی آباد: برای کلام پایانی و جمع بندی اگر مطلبی باقی مانده است بفرمایید.

صدقی ثابت: به دلیل افزایش هزینه ها، راه اندازی کسب و کارهای خانگی ، انتخاب مناسبی برای افراد محسوب می شود و تنوع مشاغل خانگی و سودآور به قدری زیاد است که بدون شک قادر به راه اندازی حداقل یکی از کسب و کارها خواهند بود. و بدون سرمایه زیادی می توانند به سود بالایی دست یابند و اینکه افراد و نمونه های موفقی وجود دارند که کارشان را از منزل خود شروع نموده اند و پس از مدتی آن را گسترش داده اند و پیشرفت فوق العاده ای کرده اند و به درآمد بالا رسیده اند . پس با اطمینان و قطعیت همه افراد که تمایل دارند کسب و کاری را راه اندازی نمایند می توانند این راه را انتخاب نمایند و با یقیین می توان گفت که موفق و پیروز می شوند.

 

درباره سید محمدرضا حسینی علی آباد

پیشنهاد ما به شما

انتصاب سرکار خانم دکتر ملیکا ملک آرا به عنوان مدیر دپارتمان نوآوری و کارآفرینی کالج بین المللی ابن سینا گرجستان

به گزارش پایگاه خبری تحلیلی پی نوشت، طی حکمی رسمی از جانب دکتر حسین چناری ریاست …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *