خبر فوری

از بسته‌بندی محیط‌زیستی شکرهای طعم‌دار تا تزریق حیات در رگ‌های مـنطقه

اقدامات سبز شرکت توسعه نیشکر در چند سال اخیر موجب شده که نامش در صدر صنایع سبز قرار گیرد. این اقدامات، نه‌تنها در توجه به مناطق پیرامونی جلوه‌گر شده، بلکه در تولید و حتی بسته‌بندی محصولات نیشکری نیز نمود داشته است.

همگام با تولید شکر، یک پای ثابت اقدامات صنعت نیشکر، صیانت از محیط‌زیست است؛ اقدامات سبز این صنعت در چند سال اخیر موجب شده که نامش در صدر صنایع سبز قرار گیرد. این اقدامات، نه‌تنها در توجه به مناطق پیرامونی جلوه‌گر شده، بلکه در تولید و حتی بسته‌بندی محصولات نیشکری نیز نمود داشته است.

بسته‌بندی محیط‌زیستی شکرهای طعم‌دار از جمله مواردی است که در این صنعت محقق شده است؛ بر‌این‌‌اساس، شکرهای تولیدی با طعم‌های مختلف، در بسته‌بندی‌هایی تک‌نفره سازگار با محیط‌زیست عرضه می‌شود که تجدیدپذیر است.

 نگاه محیط‌زیستی صنعت سبز نیشکر به مناطق همجوار

همچنین، این شرکت به محیط پیرامون، نگاهی توأم با حفظ محیط‌زیست داشته است؛ پمپاژ ۳۰ مترمکعب در ثانیه آب از رودخانه کارون به تالاب شادگان از طریق کانال‌های نیشکر، اقدامی در این راستاست.

شرکت توسعه نیشکر بر پایه تعهد اجتماعی به مناطق پیرامون، تأمین بخشی از حقابه تالاب شادگان را در طول سال عهده‌دار است؛ در حال حاضر با توجه به نقش ویژه این تالاب در اقتصاد، هیدرولوژی، گردشگری و اشتغال، بر اساس توافق انجام شده با محیط‌زیست و سازمان آب و برق خوزستان، ۳۰ مترمکعب در ثانیه، آب به تالاب شادگان پمپاژ می‌شود.

پمپاژ آب رودخانه دز به «کرخه نور» از طریق کانال زهاب بر نیشکر دهخدا، گام دیگر صنعت سبز نیشکر است که تابستان سال گذشته اجرایی شد؛ با اجرای این طرح، حیات به چرخه‌ی زیستی منطقه بازگشت و هم‌زمان با آن، آب روستاهای اطراف کرخه نور در محدوده شهرستان‌های حمیدیه و هویزه تأمین شد.

 از تولید زغال زیستی تا کشت متراکم اکالیپتوس

کارخانه تولید «زغال بریکت»، طرحی دیگر در حوزه صیانت از محیط‌زیست است که در شرکت توسعه نیشکر اجرایی شده است؛ این کارخانه، ضمن ایجاد اشتغال، از آسیب‌های محیط‌زیستی ناشی از سوختن باگاس هم جلوگیری کرده و آن را به محصولی زیستی باارزش افزوده مناسب تبدیل کرده است. کارخانه تولید زغال، دومنظوره است و علاوه بر استفاده از ماده اولیه باگاس، از شاخ‌وبرگ درختان اکالیپتوس نیز استفاده می‌کند.

البته این‌ها تنها گام‌های محیط‌زیستی صنعت نیشکر نیست و در این صنعت، اقدامات ماندگار دیگری انجام شده است. کشت صنعتی و متراکم «اکالیپتوس» در کشت و صنعت‌های نیشکری اقدامی مهم است که در کنار ایجاد محیطی مفرّح، زراعت چوب را رونق بخشیده و درعین‌حال، تولید تجاری «اسانس» نیز در ردیف محصولات غیرنیشکری درآمده است.

 تنوع زیستی حیات‌وحش در مزارع نیشکر

 

همچنین، گسترش فضای سبز از سوی توسعه نیشکر، سبب تنوع زیستی حیات‌وحش و گونه‌های مختلف پرندگان در منطقه شده است. کاشت درختان در کنار محیط سرسبز مزارع نیشکر، موجب ایجاد محیطی مناسب برای بازگشت حیات‌وحش مهیا شده که در نتیجه آن، پستاندارانی مانند گراز، گربه وحشی، شغال، انواع جوندگان و پرندگان به این مناطق روی آورده‌اند.

توسعه فضای سبز و درختکاری، صرفاً به محیط درونی واحدهای نیشکری محدود نشده و صنعت نیشکر در راستای مسئولیت‌های اجتماعی همگام با توسعه فضای سبز درون شرکتی، محیط پیرامونی را نیز مدنظر قرار داده و در همین رابطه، درختانی در حاشیه جاده اهواز به آبادان و خرمشهر کاشته شده است.

درعین‌‌حال، مزارع توسعه نیشکر سالانه بیش از یک میلیون و ۵۰۰ هزار تن دی‌اکسیدکربن از محیط جذب و ۹۰۰ هزار تن اکسیژن در محیط منتشر می‌کنند. تاکنون بیش از چهار میلیون اصله نهال در محیط داخلی و پیرامونی واحدهای نیشکری کاشته شده است که در کنار مزارع نیشکر، بزرگ‌ترین سطح سبز استان خوزستان را تشکیل می‌دهد.

اقدامات محیط‌زیستی صنعت نیشکر از تولید زغال زیستی تا کشت متراکم اکالیپتوس، برای حفظ محیط‌زیست صورت می‌گیرد؛ این اقدامات علاوه بر حفظ محیط‌زیست، به ایجاد اشتغال و ارزش‌افزوده نیز کمک می‌کنند و نشان از تعهد شرکت نیشکر به صیانت از محیط زیست و مسئولیت اجتماعی است.

be8292a7-3d57-4939-8202-8636580ebb17

درباره پایگاه خبری پی نوشت

فوق لیسانس مهندسی صنایع،عضو خانه مطبوعات ، خبرنگار رسانه ها،مدرس دانشگاه، فعال اجتماعی و ورزشی

پیشنهاد ما به شما

نگاهی به دستاوردهای تحقیقاتی صنعت نیشکر در سالی که گذشت؛ از تولید بِرند «سبز چوب» تا رونمایی از «کارنده» نیشکر؛ ۳۵ سال تلاش نـیشکری‌ها به ثمر نشست

تلاش‌های بی‌وقفه پژوهشگران صنعت نیشکر، این صنعت را در مسیر پیشرفت و تعالی قرار داده …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *