خبر فوری

مصاحبه اختصاصی با یکی از کارآفرینان برتر کشور پروفسور سید پدرام موسوی

امروزه که کار و فعالیت شکل تازه ای به خود گرفته است و به سوی خودکارفرمایی و خوداشتغالی در حرکت است، کارآفرینی و کارآفرینان نقش کلیدی در روند توسعه و پیشرفت اقتصادی جوامع مختلف ایفا می نمایند. کارآفرینی به عنوان پدیده ای نوظهور، به عنوان راهبردی برای حل مشکل بیکاری و ایجاد و خلق عرصه های تولید و خدمات به منظور رشد و پویایی و افزایش ثروت در جامعه به حساب می آید، بنابراین یکی از نیازهای اساسی برای رشد و گسترش کشورهای در حال توسعه یافته از جمله ایران به شمار می رود.

از این رو به نظر من مصاحبه با یک کارآفرین که در دوره خودمان شروع به کار کرده است، می تواند برای هر کس مفید، موثر، تلنگر و کاربردی باشد.

اینکه ما به عنوان خبرنگار (مصاحبه کننده) وظیفه داریم تلاش و همت دیگران را ارج نهیم، مصاحبه شونده نیز انگیزه اش جهت ادامه مسیر بیشتر می شود. زیرا مصاحبه شونده واقف است چشم هایی مشتاقانه او و اهداف اش را دنبال می نمایند.

با این تفاصیل و با این انگیزه، مصاحبه ای مکتوب با پروفسور سید پدرام موسوی داشتم که امیدوارم انگیزه ای باشد برای همه دوستان.

مصاحبه گر: سید محمدرضا حسینی علی آباد – دبیر سرویس علمی و پژوهشی ، خبرنگار و پژوهشگر

مصاحبه شونده: پروفسور سید پدرام موسوی – استاد و کارآفرین

۱. لطفا به طور خلاصه خودتان را معرفی بفرمایید.
با عرض سلام و ادب و احترام محضر عزیز و شریف حضرتعالی و مخاطبان ارزشمند نشریه وزین تان. امیدوارم که در راستای رسالت خویش موفق و سرافراز باشید.
بنده سید پدرام موسوی هستم، ۴۴ ساله، دارای تیپ شخصیتی درون گرا، گروه خونی +O، علاقمند به فعالیت های توسعه پایدار از حیث فرهنگی، اجتماعی، اقتصادی و همواره سعی می کنم تا در عرصه های مختلف نسبت به توسعه فردی تلاش نموده و در کنار همنوعانم باشم تا آن ها هم بتوانند خوب خودشان باشند.
در حال حاضر حوزه های تدریس در دانشگاههای داخل و خارج از کشور، تدریس در موسسات اموزش بیمه زیر نظر پژوهشکده بیمه، پژوهش، بیمه های بازرگانی و رایزنی بیمه های اتکایی در کشورهای حوزه قفقاز و اوراسیا ، امور مالی غیرمتمرکز یا Decentralized Finance (DeFi)، حوزه استارت آپ و دانش بنیان، گردشگری سلامت در کشورهای حوزه قفقاز، و تجارت بین الملل مشاغل مورد علاقه اینجانب بوده و ۲۱ سال هست که مشغول به این فعالیت ها هستم. مشاغلی چون شهردار منطقه شاهرود- کلور، مدیریت بیمه آسماری در منطقه آزاد تجاری- صنعتی ارس، عضو موظف هیات مدیره شرکت KAFKAR در ترکیه و جمهوری آذربایجان، رایزن بیمه ای هلدینگ ISTEB در کشور ترکیه، مدیرعامل شرکت بنیان انصار آرتا و مدیر عامل شرکت اولدوز تجارت نوین ارس در سوابق شغلی اینجانب می باشد.

۲. لطفا تعریفی از کارآفرین و کارآفرینی ارائه دهید.
کارآفرین کسی است که رویداد ذهنی، عاطفی و روانی خود را باتوجه به توانایی های درونی، ژنتیکی، اکتسابی، به یک پدیده ای نو که جنبه عملیاتی دارا بوده و می تواند با رویکرد تبدیل فرصتها به تولید، خدمت، توزیع و سایر حوزه های مورد نیاز لازمه در مسیر رشد و توسعه فرد/افراد، جامعه/جوامع هدف اثر بخش و کارا باشد و بر این چارچوب بتواند قسمتی از نیازهای جامعه/جوامع بشری را در پیشبرد هدف/اهداف انسانی مبتنی بر ارتقای شاخص های برد-برد و رعایت اصل حسن نیت و در نظر گرفتن حق و حقوق و حد و حدود متقابل فرد/افراد، برآورده سازد.
کارآفرینی “مدیریت صحیح فرآیند”ی ست که متغیرهای موجود در تعریف کارآفرین رادر بر می گیرد که این شیوه مدیریت در حوزه “مهندسی معکوس” امور نیز لازم و حتی می تواند در مسیر “جبران خسارت” نیز قلمداد گردد.

۳. در شرکت / کسب و کاری که در آن مشغول هستید، چه کاری انجام می دهید؟
در حوزه آموزش در دانشگاهها موسسات اموزشی بیمه که تحت نظر پژوهشکده بیمه هستند، هدف بر این ست که دانشجو علاوه بر کسب آموزش و داده های علمی، با رویکرد آموزش کاربردی بتواند به سمت و سوی کارآفرینی در جامعه هدایت شود. تلاش بنده بر این است که دانشجو قبل از فارغ التحصیلی بتواند در حوزه کاری مورد علاقه خودش مشغول بکار گردد. جهت نیل به این هدف از پیش تعیین شده معمولا در کلاسهای درس سعی می نمایم تا استعداد افراد را کشف نموده و با استفاده از پتانسیل های بالقوه دانشجویان، آن ها را در مسیر اشتغال خود راهنمایی نمایم.

۴. از دیدگاه شما یک کارآفرین موفق چه خصوصیات و ویژگی هایی دارد؟
اخلاق حرفه ای که مبتنی بر رعایت چارچوب کارآفرینی بوده، باید منبع تمام امور باشد.
در حال کلی یک کارآفرین بایستی “دیدگاه کارآفرینی” داشته باشد تا بتواند نقش خود را به نحو احسن ادا نماید.
از لحاظ ارتباطات بهتر است یک کارآفرین ارتباط با خویشتن خویش را بهبود بخشد تا حاصل این فرآیند بتواند منجر به خروجی چون خلق افکار جدیدی که بتواند در مسیر پیشبرد اهداف انسانی اثر بخش و کارا باشد. یک کارآفرین بایستی دیدگاه استراتژیک نسبت به تمام موضوعات داشته و بازخورد اقدام خود را در بلند مدت بسنجد تا بتواند برنامه ریزی کوتاه مدت و بلند مدت خود را نسبت به تداوم کار به شیوه ای شایسته انجام دهد.
از سویی دیگر، کارآفرین باید نسبت به علومی چون دیپلماسی اقتصادی، علوم سیاسی، جامعه شناسی، مردم شناسی، جمعیت شناسی، روان شناسی، اقتصاد و مدیریت شناخت داشته باشد تا بتواند بر اساس تغییرات شرایط و نوسان در شاخص ها و موضوعات مرتبط توان سنجش و پیش بینی را داشته باشد تا بتواند امور را پایدار بخشد.

۵. در مورد مدارک خود بیشتر توضیح دهید.
از سال ۱۳۸۰ تاکنون دانشجو هستم؛
کارشناسی حقوق قضایی، کارشناسی روابط عمومی، کارشناسی ارشد صنایع، کارشناسی ارشد علوم ارتباطات اجتماعی، دکتری مدیریت استراتژیک، دکتری اقتصاد بین الملل، پست دکتری اقتصاد بین الملل و اخیرا دانشجوی دکتری مدیریت کسب و کار هستم. مستحضر باشید که مدرک تحصیلی در حد یک برگ کاغذ هست و اصولا فارغ التحصیلی نمی تواند کافی باشد. در کنار تحصیلات اکادمیک بایستی تخصص و مهم تر از آن اخلاق علمی بایستی سرلوحه اینجانب بعنوان یک تحصیلکرده قرار گیرد. آن چه که مهم است، علم باید سبب رشد همه جانبه انسان ها از حیث انسانی و سایر ابعاد گردد.
در کنار تحصیلات دانشگاهی مدارکی در خصوص تجارت، گردشگری و بیمه در مراکز آموزشی و دانشگاهی کشورهای آلمان و اتریش دارم.
امید دارم کسب علم بتواند مرا در مسیر توانمندسازی همنوعانم یاری کند.

۶. رمز موفقیت خود را چه می دانید؟
استادی داشتم که می گفتند: ” خوب خودمان باشیم”.
خوب خود بودن یعنی این که من واقعی من به بهترین شکل در خدمت جامعه باشد تا تمامی حوزه ها به واسطه عملکرد من و همنوعانم رشد پیدا کند.
همواره سعی کردم در مسیر توسعه فردی قرار گیرم. بواسطه دانشگاههای متفاوتی که در داخل و خارج از کشورتحصیل و تدریس نموده ام، الگوهای مختلفی را در مقیاس جهانی برداشته و در امور خودم و افرادی که جهت کسب مشاوره به سراغم امده اند را، متناسب با قوانین و نیازهای جامعه بومی سازی نموده ام.
یادگیری یکی از فرآیندی هست که همواره سعی نموده ام مدیریت نمایم.
در اموری که منجر به نتیجه و عدم نتیجه گردیده، همواره ” مهندسی معکوس” نموده، نقاط قوت را رشد و درصدد نقاط ضعف بوده و همواره از نظرات سازنده و انتقاد همنوعانم بهره گرفته ام.

۷. آیا امکانات و سرمایه مهم هستند؟
قطعا امکانات و سرمایه بعنوان دو متغیر جدا از هم در حوزه های مختلف و متناسب با موضوع کارآفرینی مهم هستند. یکی از اسیب های کارآفرینی در کشور ما نبود سرمایه و سرقت موضوع کارافرینی توسط سایر اشخاص می باشد. یکی دیگر از اسیب های این حوزه این ست که سرمایه گذار هم قصد مدیریت کار را دارد که در اکثر مواقع سرمایه گذار نمی تواند مدیر اثربخش و توسعه گرا باشد که این امر مستلزم فرهنگسازی و تبیین جایگاهها دارد.
۸. شما الگوی خاص را در زندگی و کارتان مدنظر داشتید؟
الگوی اینجانب در ابتدا دیدگاه توسعه ای نسبت به تمام وضوعات در حوزه های مختلف فرهنگی، اجتماعی، اقتصادی و … می باشد. همواره سعی نموده ام زیرساخت توسعه را با بکارگیری نگرش نامحدود و استفاده از قلب انسان که “جایگاه عشق و مهربانی ست” ایجاد نمایم. همواره به همنوعانم پیشنهاد می دهم که بر مبنای متغیرهای مذکور اقدامات خود را پیش ببرند تا در جامعه آثار خوبی را از خود بر جای بگذارند.

۹. نوع مدیریت جنابعالی تا چه حد در پیشرفت کاری تان تاثیرگذار بوده است؟
معمولا متمرکز بر “مدیریت شایسته فرایند امور” می شوم.
تعیین اولویت ها، تخصیص منابع بهینه برای امور، مدیریت ذهن و مدیریت ارتباطات همواره راهگشای مسیر اینجانب در مسیر توسعه بوده اند.
۱۰. از منظر شما کدام ویژگی فردی، بیشترین تاثیر را در موفقیت شما داشته است؟
تولید دیتا در زمینه های مختلف کار، آستانه صبر و تحمل بالا، بهره گیری علمی از متغیرهای موجود در تیپ شخصیتی و گروه خونی، ارتباطات با خود و ارتباط اجتماعی و روابط بین الملل، تقویت دیدگاه توسعه ای نسبت به امور، همواره اینجانب را در فرآیند نیل به اهدافم قرار داده است.
۱۱. آرزو و هدف شما در ابتدای شروع کسب و کار چه بوده است؟
تعمیم نتیجه کار به جامعه و تسری آن در لایه های مختلف فکری افراد با رویکرد “توسعه پایدار”.
۱۲. آیا خودتان را فردی موفق می دانید؟
موفقیت یک مفهوم ذهنی ست که بار عاطفی و ذهنی دارد. من زمانی موفق هستم که فرآیند امور را لحظه به لحظه در مدار توسعه قرار دهم و پایدار سازم و در حال انتقال دستاوردها به نسل/ نسل های بعدی بوده و اینها را از اکنون برای توسعه سایر جوامع اماده نمایم.
بنظر بنده موفقیت برای خودش یک تعریف استراتژیک دارد و آن هم این که خوب خود باشم در همه حال و همه زمان!

۱۳. شانس در موفقیت شما تا چه حدی تاثیرگذار بوده است؟
شانس کلمه ای ست که بهتر است بجای آن استفاده از فرصت هایی که منجر به توسعه همگن و همه جانبه و بر اساس استراتژی برد- برد می باشد.
در جهان هیچ پدیده و عملی تصادفی نیست! بلکه تک تک انسانها را می طلبد که استراتژی مناسب و در خور برای رشد داشته باشند.
۱۴. آینده کسب و کار خود را چگونه می نگرید؟
آینده کسب و کار اینجانب تا زمانی که حیات بر روی کره زمین و سایر کرات ادامه دارد، مورد نیاز جوامع است. لذا کسب و کار اینجانب با توجه به رویکرد توسعه ای پایدار می تواند از نسلی به نسل دیگر انتقال یافته و موجب پویایی جوامع گردد.
۱۵. در حال حاضر مهم ترین دغدغه شما چیست؟
در حالت کلی؛
در کشور ایران ” نفر قوی” داریم. ما نیاز به ” تیم قوی” داریم. برای نیل به یک گروه کاری قوی نیاز به فرهنگسازی، آموزش افراد و هدایت و رهبری سازمانی داریم تا بتوانیم از پتانسیل افراد در جای خود به نحو شایسته استفاده کنیم. جا دارد یاداوری کنیم که جامعه در تمامی ابعد نیاز به اخلاقیات دارد…
۱۶. از دید شما مشکلات موجود در بازار کار و اقتصاد ایران چه چیزی است؟
-نبود منابع مادی کافی
– فقدان استراتژی مدون در برنامه ریزی کوتاه مدت، میان مدت و بلند مدت
– نبود قوانین و مقرراتی که بجای خود مصونیت هایی از جهات مختلف برای کارآفرینان ایجاد کند.
– نظام آموزشی نامناسب و غیر ریشه ای در حوزه های مختلف
و بسیار مواردی که قابل پرداختن است…
۱۷. از توضیحات شما بسیار سپاسگزارم. آخرین پیغام شما برای خوانندگان چیست.
بنده هم بسیار سپاسگزار و قدردانم از فرصتی که در اختیار اینجانب قرار دادید. برای رسانه ی وزین تان و همکاران و عوامل دست اندرکار آرزوی سلامتی، سعادت و عاقبت بخیری دارم و امیدوارم همواره در مسیر تولید اطلاعات موفق و موید باشید.
پیغامی که می توانم به مخاطبان ارزشمند عرض نمایم، این که همواره با استفاده از پتانسیل های ذاتی خود نسبت به امور اقدام نمایند، چرا که هر انسانی بر اساس ویژگی های فردی خود دارای ” کاربری” خاص خود می باشد. ما هیچ وقت نمی توانیم خارج از توان و پتانسیل های بالفعل افراد انتظار داشته باشیم. انسانیت حکم می کند که درصدد رشد و باروری تاون درونی افراد برآییم تا جامعه در مسیر توسعه کمی و کیفی قرار گیرد. این موضوع از حیث انسانی بسیار حائز اهمیت است و امیدوارم که بتوانیم در مسیر پیشبرد رسالت انسانی خودمان موفق و همیشه حاضر باشیم.
به امید رشد و توسعه همه جانبه انسان ها

 

 

درباره سید محمدرضا حسینی علی آباد

پیشنهاد ما به شما

گفتگوی ویژه و اختصاصی با دکتر مجید کوثری با محوریت روانشناسی و روانسنجی

به گزارش پی نوشت به نقل از پایگاه خبری تحلیلی کلام قلم، پیچیدگی های ذاتی …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *