خبر فوری

فرصت‌هایی که بومی‌گرایی در فوتبال ایجاد می‌کند میتوان تحول ایجاد کرد

پایگاه خبری پی نوشت-  دکتر محمد سجادیان – فوتبال با اشاره به فرآیند بومی گرایی و فرصت هایی که این مهم ایجاد می کند، گفت: افرادی که در محل و منطقه خود سکونت دارند، معتمدترین افراد برای موفقیت در تیم های ورزشی هستند، پس با بومی سازی می توان ژن فوتبال را توسط افرادی که در خوزستان هستند نیز به کشور معرفی کنیم.

دکتر محمد سجادیان در گفت و گو با خبرنگار ایسنا با بیان این که خوزستان از شروع فوتبال در ایران همیشه یک پای فوتبال بوده است، اظهارکرد: خوزستان توانسته با تغذیه های فراوان در حوزه های مدیریتی، استعدادیابی و تمامی حوزه های مربوط به ورزش زیبای فوتبال نقش فعال و پررنگی را در جامعه داشته باشد. مدتی است که بحث بومی سازی در بخش های مختلف کشور در حال شکل گیری است که باید بدانیم بومی سازی فرآیندی است که طی آن یک محصول برای کار در یک محیط خاص آماده می شود و البته فرآیند بومی سازی نیز فرآیندی زمان بر و پیچیده است و بر خلاف این که به اشتباه رواج داده شده که ورزش حرفه ای شده است و نباید بحث بومی گرایی مطرح باشد، باید بگویم اتفاقا این مهم با جهان سازی تعامل و مرتبط است. ما فکر می کنیم بومی سازی با شخصی سازی و ترجمه همراه است که باوری اشتباه است.

وی بیان کرد: منظور از ترجمه در کار یعنی این که عینا اتفاقاتی را که توسط فردی که از استان دیگر به استان می آید را در آن بخش کاری تکرار کنیم اما اگر صحبتی از بومی گرایی در فوتبال می شود، بهتر است که بگوییم تلاش، پشتکار و علم به روز نیز مهم است، ضمن این که فعالیت یک بومی امتیازات جغرافیایی را هم در بردارد و به کار با آرامش بیشتر در تیم های فوتبالی خوزستان کمک می کند.

این مربی فوتبال عنوان کرد: خوشبختانه امسال در باشگاه فولاد شاهد بومی سازی بوده ایم که همه باید به موفقیت این فرآیند پیچیده کمک کنند. در حال حاضر بودجه باشگاه فولاد یک سوم فصل قبل کاهش پیدا کرده است اما همین که مربیان و مدیران بومی با وجود چنین شرایطی، جسارت به خرج می دهند و به ورزش استان کمک می کنند، نشان می دهد که در واقع تعهد برای خدمت وجود دارد.

وی بیان کرد: من فکر می کنم باشگاه فولاد خوزستان، کارخانه فولاد، اداره کل ورزش و جوانان استان و سایر مسئولان کمک کرده اند که در فولاد اکنون بخش بومی سازی فعال شود و امیدوارم در نفت آبادان و نفت مسجدسلیمان نیز این مهم اتفاق بیافتد.

سجادیان گفت: اتفاقاتی که در استان خوزستان رخ داد و در هیچ استانی نتوانست به این ارزش باقی بماند، دقیقا مساله بومی سازی بوده است؛ در دهه ۷۰ بیشتر تیم های خوزستانی توسط مربیان استان حفظ و نگهداری شدند. این نگهداری در استان هایی مثل فارس و خراسان انجام نشد و خیلی از تیم های ریشه دار از بین رفتند اما در خوزستان به دلیل پای کار بودن خیلی از پیشکسوتان و زجری که کشیدند، توانستند فوتبال را در استان نگه دارند. شاید خیلی از افراد در استان های دیگر این کار را نکردند و فوتبال آن ها از بین رفت و اکنون حتی دیگر اسمی از آن ها نیست.

وی افزود: فرض کنید در دوره ای که روی فوتبال از عشق و علاقه به مسائل مالی تغییر پیدا کرده است، اگر در خوزستان از پیشکسوت، مربی و بازیکن غنی نبودیم، آن وقت با این قدرت نمی توانستیم تیم های خوبی در لیگ های مختلف کشوری داشته باشیم. این نشان می دهد که استان خوزستان در بخش بومی سازی دین خود را به فوتبال ادا کرده است.

مربی سابق تیم فوتبال استقلال اهواز گفت: نباید این نکته نیز فراموش شود که وقتی هزینه ها کاهش پیدا می کند، افرادی که در آن محل و منطقه سکونت دارند، معتمدترین افراد برای موفقیت در تیم های ورزشی هستند. پس با بومی سازی می توان ژن فوتبال را توسط  افرادی که در خوزستان هستند به کشور معرفی کنیم و البته این نیازمند پشتکار، تلاش، همبستگی و حمایت است. وقتی یک مربی بومی با دستمزد کمتر حاضر به فعالیت در تیمی است، یعنی جسارت کرده است و چنین مربی و مدیری نیازمند حمایت است و یادمان هم نرود که نیازمند زمان و فرصت هستند.

وی در پایان نیز خاطر نشان کرد: در این راستا نیز باید دیگر مربیان و پیشکسوتان در استان مشاوره دهند و باید در نهایت به خروجی کار اندیشید. من آرزو دارم این الماس ها و ستاره هایی که در فوتبال خوزستان در بخش بازیکن، مربی و مدیر هستند، موفق باشند. البته باشگاه های خوزستانی وقتی بودجه کاهش پیدا می‌کند به سمت بومی گرایی سوق پیدا می کنند که در این وضعیت باید سطح توقعات مان را هم معقول کنیم. مطمئنا در طی فرآیندی که فوتبال خوزستان دارد، مجددا می تواند خود را به سطح اول کشور برساند.

درباره پایگاه خبری پی نوشت

فوق لیسانس مهندسی صنایع،عضو خانه مطبوعات ، خبرنگار رسانه ها،مدرس دانشگاه، فعال اجتماعی و ورزشی

پیشنهاد ما به شما

اخوت رمز پیروزی و یکپارچگی ایلی در حوزه انتخابیه ایذه و با غملک،صیدون و دزپات است

از آنجا که کارزارهای انتخاباتی در هرچندوقت دریک  بهبوهه زمانی به وجود می آید کارنوال …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *