خبر فوری
ضرورت راه اندازی مزارع پرورش میگوی هندیجان علی رغم وعده های بجا مانده

مغفول ماندن مزارع پرورش میگوی شهرستان هندیجان وتعهداتی که تاکنون عملی نشده اند

مغفول ماندن مزارع پرورش میگوی شهرستان هندیجان وتعهداتی که تاکنون عملی نشده اند
ضرورت راه اندازی مزارع پرورش میگوی هندیجان علی رغم وعده های بجا مانده،
جلسات متعدد ،وعده به سرمایه گذاران وپروژه ای که باتکمیل می تواتد اشتغال صدها نفر را مهیا نماید:

به گزارش پی نوشت شهرستان هندیجان با داشتن ۹۰ کیلومتر مرز دریایی و رودخانه ظرفیت بالایی برای ایجاد مزارع پرورش ماهی و میگو دارد، بنابر این از سال ۱۳۹۰ تحقیقات این طرح آغاز شد و با طرح توجیهی و مطالعاتی توسط سازمان شیلات، فراخوان سرمایه گذاری درقالب تعاونی منتشر و عده زیادی از سرمایه گذاران تعاونی‌هایی دراین شهرستان تشکیل دادند.

اجرای طرح‌های ۳۹۵ هکتاری، ۴۵۰هکتاری، ۲۰۰هکتاری و بعد‌ها ۱۱۱۱ هکتاری در این شهرستان در ابتدا آغاز شد و در سال ۱۳۹۸ باحضور نبی الله خون میرزایی رییس شیلات ایران، عملیات ساخت پروژه ۳۹۵هکتاری بعنوان اولین طرح شروع شد.

پیش بینی تولید ۹۶۰۰ تن محصول در سال با تامین آب از رودخانه زهره و خلیج فارس و اشتغالزایی برای ۱۲۰۰ بصورت مستقیم وغیر مستقیم از مصوبات اجرای این طرح آبزی پروری بود.
از جمله اهداف این طرح، دستیابی به تولید پیش بینی شده آبزیان و تامین پروتئین دریایی مورد نیاز کشور و صادرات محصول با ارزش میگو به خارج از کشور و تامین ارز، همچنین جلوگیری از صید بی رویه درخلیج فارس و در نتیجه افزایش ذخایر دریایی با استفاده از اراضی شور و لم یزرع در مناطق محروم بود.
اما با وجود تلاش سرمایه گذاران طی بیش از دو سال و راکد ماندن سرمایه آن‌ها در زمین‌های لم یزرع و تخصیص و دریافت تسهیلات با وثیقه‌های سنگین، تاکنون هیچکدام از تعهدات دولت برای ساخت مزارع پرورش ماهی و میگو در هندیجان محقق نشده است وازدولت قابل تاکنون تنها فقط وعده هایی مبنی برراه اندازی آن به گوش رسیده است.

در برخی مزارع دولت تعهدات خود را زیر پا گذاشت و در برخی سرمایه گذاری اندکی انجام داد که آنهم علاج کار نشد.

یکی از این مزارع، مجموعه ۳۹۵ هکتاری در شرق رودخانه زهره است که سرمایه گذاران تعهدات خود را به بیش از ۹۰ درصد رسانده اند و این دولت است که با تعویض پیمانکاران، عدم اختصاص بودجه لازم و نظارت تاکنون نتوانسته کار را پیش ببرد و موجب گله مندی سرمایه گذاران شده است.

ایجاد زیرساخت‌ها، تامین برق، کانال زهکش و آبرسان از جمله تعهدات دولت بود که سرمایه گذاران را برآن داشت با شوق سرمایه گذاری کرده و تعهدات خود را عملی کنند و تاکنون بجز وعده‌ها پیشرفت آنچنانی نداشته است.

با عملی شدن تعهدات سرمایه گذاران که باید در سال ۱۴۰۱ اولین قسط وام خود را پرداخت کنند و از طرفی عدم تعهدات دولت و همکاری مسئولین ذیربط باعث شده این طرح راکد بماند.

درآئین کلنگ زنی این پروژه نبی الله خون میرزایی رییس شیلات ایران وعده داده بود هندیجان قطب دوم پرورش ماهی ومیگوی استان شود و کماکان وعده ها تاکنون محقق نشده است ، علی رغم وعده ی نماینده مجلس شورای اسلامی دربرنامه ی تلویزیونی چندماه اخیرو جلسه ی معاون اقتصادی کنونی استانداربابرخی سرمایه گذاران هنوز هم اقدام جدی صودت نگرفته است درصورتی که فتوحی ابراز امیدواری کرده بود بزودی مشکلات این پروژه مرتفع گردد.

اختصاص برخی اعتبارات درسال گذشته و امسال و عدم نظارت بر کارآیی پیمانکار موجب شد تا علاوه بر انجام نشدن تعهدات، خساراتی هم به این سرمایه گذاران وارد شودلذا ضروریست با توجه به نزدیک شدن به فصل زمستان، نهایتا تا یک ماه آینده تصمیم جدی و مهمی در کشور و استان گرفته شود، چراکه عدم توجه و تحقق نیافتن این پروژه در این سال با اولین بارندگی، تمام سازه‌های سرمایه گذاران به احتمال قوی تخریب و هزینه‌های دیگری درپی خواهد داشت، از طرفی اقساط وام‌های سنگین و شکست پروژه، مایوس شدن مابقی تعاونی‌های این پروژه‌ی بزرگ را بدنبال خواهد بود.

طبیعی است بااین شرایط تولید و اشتغالی عملا صورت نخواهد گرفت و مزارعی که میتوانستند امسال در چند نوبت برداشت محصول داشته باشد و حتی جهش تولید را هم بدنبال داشته باشند بامشکلات زیادی روبرو شده اند.

به گفته سرمایه گذاران متاسفانه پیگیری‌های شهرستانی، استانی صورت گرفته و علی رغم اینکه نماینده مردم در مجلس شورای اسلامی چند روز پیش از فعال بودن این پروژه خبر داده بود، اما کماکان مشکلات موجود مانع فعالیت این مجتمع شده است و سرمایه گذاران بدلیل جلوگیری از خسارت‌ها حاضرند در تعهدات دولت هم مشارکت کنند تا پروژه هرچه سریعتر به مرحله اجرایی خود برسد.
این درحالی است که مزارع پرورش میگو دراستان های همجوار علی رغم اینکه دیرتر آغازشد اما اکنون به مرحله ی تولید وبرداشت رسیده اند ومی توان گفت قفل پروژه ها دراستان خوزستان باید شکسته شودوپاسکاری سرمایه گذاران دربرخی ادارات جزناامیدی درسرمایه گذاران چیزی را بهمراه نخواهدداشت.
می طلبد شخص رییس جمهور ورود کرده ویااستاندار ویژه ی خوزستان باجدیت مشکلات پیش روی این پروژه ها برداشته تاشاهد اشتغال پایداردراین منطقه باشیم.

اکبرشعبانی

DCIM100MEDIADJI_0140.JPG

درباره اکبر شعبانی

پیشنهاد ما به شما

حذف بیس و جایگزینی ماسه کوهی در آسفالت و زیرسازی های معابر هندیجان، توسط شهردار شهر، روح اله درخشان..‌

ضعف نظارت بر پروژه های عمرانی و به موازات عملکرد ضعیف شهردار هندیجان داد مردم …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *