خبر فوری

دکتر ناصری در همایش ملی شبکه‌های آبیاری و زهکشی: بهره‌وری مصرف آب در مزارع نیشکر افزایش یافت

آبیاری زیرسطحی در نیشکر؛ از افزایش ۴۰ درصدی راندمان محصول تا کاهش ۲۰ درصدی مصرف آب

مقاله «سیستم های آبیاری کم فشار و توسعه آبیاری زیرسطحی گامی در راستای افزایش بهره‌وری مصرف آب در مزارع نیشکر» در ششمین همایش ملی مدیریت شبکه‌های آبیاری و زهکشی توسط دکتر عبدعلی ناصری عضو هیأت علمی دانشکده مهندسی علوم آب ارائه شد.

به گزارش روابط‌عمومی شرکت توسعه نیشکر و صنایع جانبی، دکتر عبدعلی ناصری در این همایش به اجرای سیستم آبیاری زیرسطحی در مزارع نیشکر اشاره کرد و گفت، با اجرای این سیستم، مصرف آب نسبت به آبیاری سطحی، ۲۰ درصد کاهش یافته و در عین حال، راندمان محصول نیشکر ۴۰ درصد افزایش داشته است.

دستیابی به رقمی بالاتر از میانگین آبیاری در کشور

مدیرعامل شرکت توسعه نیشکر و صنایع جانبی افزود، میانگین راندمان آبیاری در کشور بین ۳۵ تا ۴۰ درصد است و شرکت توسعه نیشکر توانسته با اجرای طرح‌های مختلف به راندمان بین ۵۰ تا ۵۵ درصد دست یابد.

این استاد دانشگاه در ادامه به بازچرخانی زهاب نیشکر برای مقابله با بحران بی‌آبی در کشت و صنعت‌های نیشکر خبر داد و گفت، حدود ۴۰ درصد آب مصرفی صنعت نیشکر از طریق زهکش‌های زیرزمینی مجددا به چرخه اکولوژیکی باز می‌گردد که به دلیل شیرین شدن اراضی و روش مبارزه بیولوژیک، امکان استفاده مطلوب از زهاب و پروسه بازچرخانی مصرف آب فراهم شده است.

ناصری از شیوه آبیاری «هیدروفلوم» مزارع نیشکر به عنوان پیشرفته‌ترین روش آبیاری کم فشار دنیا یاد نمود و تاکید کرد، استفاده از این روش موجب افزایش بهره‌وری آب در صنعت نیشکر شده است.

وی نیشکر را گیاهی با ارزش افزوده بالا توصیف کرد که از پسماند آن محصولاتی به بار می‌نشیند که هم نفع اقتصادی دارد و هم حافظ محیط زیست است.

الکل طبی، خمیرمایه، ام.دی.اف، خوراک دام، نئوپان، انواع شکر، شکر دارویی، شکر قهوه‌ای، یخ خشک، بیودی اکسید کربن و… از جمله محصولات جانبی این صنعت است.

درباره پایگاه خبری پی نوشت

فوق لیسانس مهندسی صنایع،عضو خانه مطبوعات ، خبرنگار رسانه ها،مدرس دانشگاه، فعال اجتماعی و ورزشی

پیشنهاد ما به شما

دکتر ناصری در مراسم تجلیل از منتخبین جامعه کارگری خوزستان: معیشت و رفاه کارگران نیشکر در اولویت است/کارگران نیشکر، پیشران جهش تولید

در مراسمی که روز یکشنبه (نهم اردیبهشت‌ماه) با حضور فرمانده سپاه حضرت ولیعصر (عج) خوزستان …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *