شهردار اهواز گفت: یکی از مشکلات آسفالت شهر مربوط به زیرساخت هایی مثل شبکه های فرسوده فاضلاب و دفع آبهای سطحی است که بهبود این زیرساختها کمک بزرگی به نگهداشت آسفالت و معابر شهر می کند اما با این حال طرح های ضربتی آسفالت با همکاری قرارگاه خاتم الانبیا، سازمان عمران، معاونت عمران و کمیسیون عمران شورای شهر در دستور کار قرار دارند.
به گزارش پایگاه اطلاع رسانی شهرداری اهواز، روز دوشنبه ۱۷ آبان ماه، رضا امینی در برنامه تلویزیونی شبکه استانی خوزستان در خصوص وضعیت آسفالت و معابر شهری اهواز اظهار کرد: اهواز هشتیمن کلانشهر کشور با یک میلیون و ۲۰۰ هزار نفر جمعیت است که سومین سطح محدوده شهری بعد از تهران و مشهد را دارد و مفهوم این عدد گستردگی شهر در سطح بجای ارتفاع یا اصطلاحاً در مدیریت شهری رشد افقی بجای رشد عمودی در شهر است.
وی افزود: این گستردگی باعث شده که شهر با اتفاقاتی مواجه شود که درمان این اتفاقات انرژی و زمان بندی خاص خود را بطلبد که از جمله این اشکالات می توان به مشکل معابر شهری اشاره کرد.
شهردار اهواز گفت: شبکه معابر شهر اهواز عریض، گسترده و با بافتهای متنوع است. همچنین منابع طبیعی مانند رودخانه کارون فرصتی را در این شهر ایجاد کرده که حول این محور، نعمت های خدادادی زمینه رشد و توسعه شهر را فراهم کند.
وی ادامه داد: در حاشیه شهر مشاهده میکنیم که وضعیت زندگی ها مطلوب نبوده و محرومیتها واتفاقات مختلفی به شهر تحمیل شده که در برنامهریزیهای مدیریت شهری باید با یک برنامه زمانبندی، به مرور، اما با دقت و سرعت مطلوب آنها را مرتفع کنیم.
امینی در خصوص معابر شهری عنوان کرد: آسفالت یکی از ضروری ترین نیازهای زندگی شهری است که در معابر اصلی و فرعی باید به آن پرداخته شود، ولی شهروندان باید بدانند این شبکه عریض با سطوح بسیار گستردهای که نسبت به جمعیت دارد با بلای دیگری به اسم شبکه فاضلاب شهری و دفع آب های سطحی درگیر است
شهردار اهواز اضافه کرد: مادامی که فاضلاب شهری و شبکه دفع آبهای سطحی که اجرای آن از وظایف آبفا و شهرداری است برطرف نشود، هرچقدر در شهر آسفالت ریخته بشود رضایت مردم را فراهم نمیکند.
امینی تصریح کرد: این نوع وظایف در قانون پیش بینی شده و باید با احداث شبکه های فاضلاب و دفع آبهای سطحی به مرور آسفالت را به شهروندان هدیه کنیم تا عبور و مرور آسان شده و به حد مطلوب و استاندارد مورد نظر برسیم.
وی ادامه داد: البته طرحهایی فوریتی برای لکه گیری وجود دارد که کارخانه آسفالت سازمان عمران شهرداری اهواز، معاونت عمرانی و کمسیسون عمران شورای شهر در تلاش هستند در وهله اول چالههای شهر را پر کرده تا عبور و مرور خودروها در شهر به کیفیت مورد نظر برسد.
شهردار اهواز یادآور شد: خراش و برشهایی که در مسیرهای طرح های عمرانی که برای تسهیل عبور و مرور در ادوار گذشته پیش بینی شده، با احداث کامل و تکمیل عملیات اجرایی شبکه فاضلاب و دفع آبهای سطحی، آسفالت و روکش با کیفیتی در اختیار مردم قرار میگیرد.
امینی افزود: در بخش های محروم شهر، شهرداری قراردادی با قرارگاه سازندگی خاتم الانبیا منعقد کرده که عمده این قرارداد به زیرسازی و آسفالت در محلات و مناطق کم برخودار مانند سیاحی، عین۲، کوی علوی، کمپلو، ملاشیه و سایر محلات اولویت داده شده که به موجب آن آسفالت به عنوان اولین نیاز شهری در این محلات تامین میشود.
وی بیان کرد: در مورد فضای سبز طبق برداشتی که از شهر داشتیم، مزدم مشارکت خوبی با شهرداری دارند و به همان میزانی که در شهرهای دیگر شاهد توسعه و احداث فضای سبزی محلی و شهری هستیم در اهواز هم به همان سبک دیدهایم اما متاسفانه نگهداری آن مطلوبیت لازم را ندارد و از همین حیث مردم با فضای سبز با نشاط، خرم و با صفا مواجه نیستند.
شهرداری اهواز در پایان گفت: بهبود زیر ساختهایی مثل مبلمان شهری، فضای سبز و روشنایی پارکها در برنامه قرار دارد، اما در بحث نگهداشت این زیرساخت ها تنها همدلی و مشارکت شهروندان به موفقیت این طرح ها کمک می کند.
امینی عنوان کرد: امیدواریم هرچه زودتر به شرایطی برسیم تا شهرداری نواقص را برطرف و مردم در بهرهبرداری و نگهداشت زیرساخت ها کمک کرده تا هزینههای نگه داری به حداقل رسیده و هزینههای مازاد در طرحهای دیگر عمرانی استفاده شود.