خبر فوری

نشست فرهنگیان استان خوزستان با اقای کریمی دبیرکل و عضو هیات رئیسه مجلس و نماینده های اهواز در زمینه طرح رتبه بندی ، همسان سازی و اجرای آن

نشست فرهنگیان جامعه اسلامی خوزستان با دبیر فرهنگیان جامعه اسلامی جنب آقای دکتر کریمی فیروزجایی دبیرکل و عضو هیئت رئیسه مجلس شورای اسلامی و نمایننده گان مجلس آقای جویجری و دکتر حسینی  نماینده اهواز ،باوی حمیدیه و کارون در مجلس

به گزارش عادل سعیدی پور پایگاه خبری پی نوشت -عصر روز جمعه تاریخ ۱۴۰۰/۹/۱۹ دیدار فرهنگیان جامعه اسلامی خوزستان با دبیر کل و عضو هیات ریسه مجلس در اهواز مدسه فارابی صورت گرفت دراین نشست که عده ای از فرهنگیان استان خوزستان در بحث مطالبه گری موضوعات مختلفی را عنوان کردند که به صمع و نظر نمایندگان رسید

درابتدا آقای مشهدی از دبیران فرهنگیان رامهرمز در زمینه مطالبات فرهنگیان که بیشترین خواسته آنها در زمینه رتبه بندی است سخن گفت وی از اینکه عده ای در آموزش پرورش که هیچ سنخیتی با آموزش ندارند و دخالت بی مورد می کنند گلایه کرد و گفت امیدواریم که پای آنها از آموزش پرورش برداشته شود تا آموزش پرورش نفس بکشد و خود آموزش پرورش برای آن تصمیم بگیردو از مسئولین خواست تا مثل دیگر ارگانها حق فرزند در استخدامی لحاظ شود

آقای بورد دیگر فرهنگی بیان داشت جامعه فرهنگی جامعه فرهیخته و با نشاط است این شعار نیست و در بطن جامعه فرهنگیان همیشه پشتیبان این انقلاب هستند و شاکله آن را تشکیل می دهند و در همه شرایط در همه مسائل در کف خیابان هستند و امیدواریم مطالبات آنها دیده شود

نماینده فرهنگیان دزفول از حوزه آموزش عشایر سخن گفت واز اینکه هنوز در مدارس سنگی و کانکسی مدرسه فعالیت دارد ابرازنگرانی کرد و امیدوار بود سازمان نوسازی و مجلس به این رویه ها پایان دهد و این مدارس را برچیند

آقای اسعدی دیگر فرهنگیان از مطالبه خواسته و برحق فرهنگیان سخن گفت و گفت آموزش در هر کجا جهان سرلوحه همه نهادهاست  و اگر آموزش به درستی صورت نکیرد پیکره همه چیز به هم می ریزد

یکی دیگر از فرهنگان گفت شان و منزلت فرهنگیان متاسفانه خیلی پایین آمده است و حقوق آنان نادیده گرفته می شود معلمانی که نسل های آینده را تربیت می کنند و نسل آینده را وارد جامعه می کنند معلمانی که در همه زمینه ها از آنها برنامه میگرند در کحاف اجتماعی ،سیاسی ،و.. سردمدار این مملکتند ولی شان آنها را تزلزل داده اند که از مسئولین میخواهیم این مشکل را برای همیشه حل کنند

خانم مرمزی دیگر فرهنگی ابراز نگرانی های زیادی داشت چرا آموزش را رها کرده اند و به دیگر قسمت ها رسیدگی می کنند وی از اینکه چرا هیچکس به مطالبات ما به صورت ویژه نگاه نمی کند چرا امروزه جامعه ما که باید آموزش پرورش به صورت ویژه رسیدگی شود اصلا جز الویت ها به حساب نمی آید این یک درد بسیار است و از کمبود های امکانات در حوزه آموزش پرورش سخن گفت و آبراز نگرانی کرد و این رویه را درست نمی بیندوی گفت اگر معلم تحقیر شود تمام دانش آموزان هم تحقیر می شوند طبیعتا معلمی که زیر بار فشار شرایط اقتصادی باشد ووقتی با این همه مشکلت سر کلاس درس برود دغدغه های زیادی را به دنبال دارد و باید بیشتر به فکر معلمان باشید تا با آسوده خاطر به آموزش خود بپردازد الان باید معلم کشور ما از بهترین امکانات برخوردار باشد تا بهترین بار علمی را داشته اشد و خروجی خوبی داشته باشد

دراین نشست آقای جویجری نماینده اهواز به مشکلات و مطالبات فرهنگیان را در دو بخش تعریف کرد یکی مطالبات صنفی و درون جامعه فرهنگیان  و بعضا در  رابطه با معیشتی فزهنگیان و کم کیف ادارات آموزش پرورش از سقف اداری و تجهیزات مشکلات موجود درمدارس و همچنین مطالبات عامه جامعه فرهنگیان در رابطه با مشکلات عدیده مردم در سطوح مختلف و بخش های مختلف که یقیناجامع فرهنگیان که رویکرد مطالبه گری صنفی هم داردو رویکرد اساسی تاثیر گذار در روند حکمرانی مطلوب برای جمهوری اسلامی است تشکل سیاسی است تا صنفی و هردو را در بر داردکه مطالباتی به حق است و مجلس به جد پیگیر است که به صورت لایحه است و طرح نیست دولت آن را ارسال کرده است ولی به دلیل مشکلات مالی دولت در آن وقفه ایجاد شده استو اصل موضوع پذیرفته شده است در همه ارکان که تصمیم ساز و تصمیم گیر هستند و در این رابطه مطالبه به حق فرهنگیان به جایی است و شکی در آن نیست

جویجری بیان داشت که انشالله بار مالی آن در دستور بررسی است و انشالله به ثمر خواهد نشست و بیشتر مواد آن تصویب شده است . در مرحله نهایی است و آموزش زپرورش سنگ اساسی برای ماست در جامعه و شکی در آن نیست  ودو علت در جامعه در بین سنین ۱۸تا۲۵ سال وجود دارد که دو علت در آن است که یکی بیکاری و دومکم سوادی می باشد و متاسفانه هردو در استان خوزستان نرخ بالایی دارندو  این دو عنصر اساس پیشرفت و توسعه هر استان هستند توسعه انسانی در هر شهر و کشوری اساس آن را با دو معیار می سنجد نرخ اشتغال و نرخ باسوادی هرچقدر باسوادتر و اشتغال بیشترتوسعه همه جانبه هم بیشتر خواهد بود اساس کار در آموزش پرورش است از همه مسئولین در حوزه اجرا و قانون گذار انتظار می رود این خلا ها و کمبود ها را را اصلاح کنند تا شاهد پیشرفت در استان باشیم

ما به عنوان نماینده های شما در مجلس در جایی که خلا قانونی وجود داردآماده پر کردن خلا قانونی در زمینه پیشرفت همه جانبه آموزش پرورش باید وصورت بگیرد هستیم این نکته را هم بگویم که نمایندگان شما قائم مقام دستگاه اجرایی نیستند که جزیی ترین مسایل را پیگیر شوند این هم متاسفانه پارلمان های محلی که همان شورا ها هستند تقویت نشده اند در اصل شورای شهر شورای شهرداری ایست فقط به امور شهرداری می پردازد که در دستور بررسی است شورا های محلی را تقویت کنند و وظایف آنها گسترده تر شود

که وظایف نماینده گان قانون گذاری و نظارت بر آنها استو وبعضی کارها را به شورا های و پارلمان های محلی بسپارند حتی بحث آموزش و آموزش پرورش را در همه جای دنیا شکلتکامل یافته آن به همین صورت است ما آماده ایم به حول قوه الهی درخدمت جامعه فرهنگیان هستیم که مهمترینچامعه ایست که موج ساز است در رابطه با همه مسائل هرچقدر بتوانیم دغدغه های آنها را کم کنیم در بخش صنفی اثر گذاری آن در بحث پژوهشی  بیشتر است

دکتر حسینی دیگر نماینده اهواز بیان داشت: امیوارم که جلسات این چنینی تداوم داشته باشد و نمایندگان پاسخ گو باشند و از عملکرد نماینده گان صحبت کرد و گزارش حوزه انتخابیه را بیان داشت وی از نقد دولت قبل سخن به میان آورد و درخصوص عملکرد آن نقد های زیادی داشت وتمامیت آن را نقد کرد وبعد از آن به استاندار قبلی خوزستان انتقادهای شدیدی کرد و از عدم انسجام نمایندگان ادوار گذشته و عدم همگرایی نمایندگان استان و مجمع نمایندگان را نقد کرد

حسیی بیان داشت : یک وحدت و همگرایی هیچ جا به وجود نمی آورد و از نمایتده گان کنونی را همسوو همدل خواندو همراه و همدل در بودجه برای استان در ردیف های که الویت های استان دارد و ردیف های خوبی را در نظر گرفته ایم و با روی کار آمدن دولت سیزدهم یک زمینه ای برای بودجه ۱۴۰۰ تهیه شد در خصوص پیگیری از کار ها و انتقا آب ما می توانیم بعد یکسال حتی یک قطره آب از طرح های که وزارت نیرو داشت و می خواست آنها را عملی کند و و طرح های که روی میز وزارت و محیط زیست و دولت با همکاری معاونت اول دولت قب خواستند منتقل کننند ولی تا کنون آبی منتقل نشد و مستندات آن موجود است

نماینده اهواز خاطر نشان کرد در طرح مقام معظم رهبری ایستادگی شد که حتما ۲۴۶ هزار هکتار باقی مانده  به نتیجه برسد و در این دولت به نتیجه رسید و مراحل عملی و اجرایی خود را پشت سر می گذارد در بحث حق ابه کشاورزی دولت در اسفند سال گذشته سند آبی که تدوین میشد با نصف آن مقداری درخواست می شد ما حدود ۲۳ میلیارد متر مکعب نیاز حق آبه کشاورزی بود با ده الی ۱۲ میلیارد آن را ببنددکه نمایندگان استان ایستادگی کردندو اگر اجرا می شد استان با مشکل رو به رو می شدو سند با ۲۳ میلیارد متر مکعب برای استان مصوب شد وی از دولت فعلی خیلی امیدوار بود و از الویت های توافقنامه های استان با با استاندار مسایل در حوزه آموزش ،راه،عمران،و اشتغال به خوبی دیده شده و هرکدام از نمایندگان استان به دنبال اشتغال مورد نیاز استان است را به طورجد پیگیری می نمایم

و طی جلساتی که با معاون ریس جمهور و محیط زیست بودیم طرحی را دنبال می کنیم که اگر صورت بگیرد ظرفیت اشتغال بالایی را داردو در خصوص بحث فرهنگیان  همه نمایندگان در راس آن آقای کریمی برای بجث رتبه بندی و حمایت از فرهنگیان و معیشت آنها کارهایی شده که ما به عنوان نماینده اتان کنار آنها بودیم و انشالله خواهیم بود

در ادامه جلسه سرکار خانم نوروزی یکی از مدیران مدارس به نمایندگی نکاتی را بیان نمودند موضوعات رتبه بندی که سرلوحه مطالبه معلمان  وی در مورد سرانه مدارس و مشکلات  زیاد مدارس گلایه کرد و از نبود امکانات اولیه مثل برگه آچار ،شارژکاتریح و… از نبود سیستم ها و کمبودها در بیشتر مدارس و تجهیز هنرستان ها و پژوهش سراها و نبود میز صندلی و نیمک و همچنین در زمینه ایاب ذهاب و..سخن گفت که بیشتر وضعیت آموزش پرورش ناراحت کننده است

در ادامه اقای کریمی دبیرکل و عضو هیات رئیسه مجلس از تلاشگران تعلیم و تربیت و مصادف شدن این جلسه با ولادت حضرت زینب روز پرستار ابراز به فال نیک گرفت و این جلسه و نتایج آن را خیر برکت برای مردم و خانواده تعلیم و تربیت آموزش پرورش دانست وی از سفر دو روزه در زمینه عشایری استان سخن گفت و از نشست با معلمان و فرهنگیان ابراز خوشحالی کرد و جلسه ارزشمندی دانست واز تلاش های آقای بلادیان که  برای جامعه فرهنگیان و انقلابی تلاش های فراوان کرد تشکرو از آقای شریف زاده از نیرو های جوان برای جانشین فرهنیگان استان ابراز خرسندی و آرزوی توفیق کرد

ا   

کریمی بیان داشت :اگر آموزش پرورش را با سازمان های دیگرمثل ناوگان هوایی تشبیع بکنیم این ناوگان یک مبداء و یک مقصدی داردچند هواپیماو خلبان در اختیار دارد که مثل معلمان و دانش آموزان هستند واگر به روز نشود اگر سخت افزار و نرم افزار لازم در اختیار نداشته باشددیر یا زود این ناوگان زمین گیر می شود آموزش پرورش هم همین است اگر نوسازی نکنیم  زمین گیر می شویم از همه شرایط که در قلب این جریان معلم هستنداگر معلم ها را رسیدگی کنیم اون هدف اصلی تربیت نیرو متدین وانقلابی است و تربیت نسل آینده این کشور که دلسوز این مردم هستندو این مشکل که در سیستم اداری ما پیش آمده است بر میگردد به نوع تربیت ما در آموزش پرورش نمی خواهم بگویم مشکل نیست معلم تلاش کرده است و زحمات کشید و امثال قاسم سلیمانی ها و دیگران را از این دستگاه خارج شدندو دست پرورده همین نظام تعلیم و تربیت هستندو اگر اصلاح کنیم و اگر به بیراه رفتیم نقطه آغاز جایی بیش از آموزش پرورش نیست و آنچه در دهه گذشته و هشت سال گذشته رفت که آموزش پرورش و این دستگاه متاسفانه در درجه دوم بود همه وزرا رفتند شروع کردند ولی آموزش پرورش با سه ماه تاخیر شروع کرد و  در این چندین سال همیشه آموزش پرورش با چالش شروع می شود

کریمی افزود از یک طرف خیلی خوبه و مجلس به هر کسی رای اعتماد نمی دهدولی چرا باید وقت این مملکت رابگیریم ونتوانیم به یک توافق برسیم برای یک گزینه مناسب در راس آموزش پرورش قراربدهیم

عضو هیات رییسه مجلس خاطر نشان کرد : نقشه راه را مقام معظم رهبری ترسیم کرده اند و در این ده سال چقدر از آن اجرایی شده است خوشبینانه ده الی پانزده درصد که مسیر مسیر دیگه ای بوده است الان خوشبختانه این نظم و اراده به وجود آمده است و شخصا رئیس جمهور در جلسه شورای عالی رئیس جمهور حضور پیدا می کندو در ده سال گذشته اهمیت قایل نبودند و در طول سال درد این دستگاه را بشنوندو مجلس لایحه رتبه بندی که آمد با فشار نمایندگان بودو دولت گذشته اعتقادی نداشت و متاسفانه قطره چکانی داشت و بیشترین رای که نمایندگان جدید در دولت جدید دادند بالا۹۵ درصد به لایحه رای دادند و بیشترین رای چند سال بود زمانی را که بردبه خاطر مباحث محتواییباید کار می شد چکش کاری می شد و یک قانون قوی برای رتبه بندی  بود و الان مبحث مالی و حقوق مزایای آن مد نظرکانون توجه است ولی رتبه بندی می آید مسیر کانون دستگاه را ازبقیه کارکنان دولت جدا می کند چطور اعضا هیات علمی چند دهه پیش این کار را کردند یک آیین نامه اعتقاد دارند و براساس آن ساماندهی می شوندمعلم در قانون کشوری تعریف شده است مثل کانون تشخیص هویت اینجا معلم را یک ردیف شغلی مستقلی به نام علمی و آموزشی تعریف کرده است و موجب یک پویایی دارد مثل دانشگاه ها که یک استاد با تلاش های خودبه مراتب بالاتر می رساند و متناسب با تلاش ها دانشگاه به آنها حقوق و مزایا می دهد این نظام باید در آموزش پرورش حاکم شود نظام رتبه بندی معلمان به لحاظ آن پویایی و بالندگی در تعلیم و تربیت به وجود بیایدو محصول قانونی است که طی هفته های آینده مجلس شورای اسلامی رای مثبت خواهد داد یی دو موردمانده است که همکاران فرمودند و «اصلی ترین مسئله آن چالش با دولت سر تامین منابع است» و بنا بود از ۱۴۰۰/۰۱/۰۱ اجرا شود ولی منابع کشور اجازه ندادو از ۱۴۰۰/۰۶/۱۵ یا از ۱۴۰۰/۰۷/۰۱نقطه شروع این قانون خواهد بود چیزی که دولت پذیرفته ۱۲۵۰۰ میلیارد تومان را زیر بار رفته است برای اجرای این قانون در ۱۴۰۰ و در سال بعد به عنوان قانون دائمی لحاظ خواهد شد

کریمی بیان داشت : هرچقدر بار مالی داشته باشد شاید افزایش حقوق چشمگیری نباشد ولی اگر دولت قبل ان را اجرا میکرد شاید بهتر اجرا می توانست صورت بگیردو الان حل می شد رتبه بندی معلمان حتی تکلیف هم در این زمینه داشت و از سال اخر کلیک خورد ولی بی توجهی شداین حرف درستی نیست کهمعلمان بگویند ما اگر با ۱۲۵۰۰ شروع شود نمی خواهیم و در شش ماه اول از ۱۰درصد تا ۶۰درصد قابل تغییر است در زمینه تراز استاد تا معلم صورت می پذیردو امیدواریم در صحن علنی مجلس تصمیم بگیریم چون بار مالی دارد

کریمی افزود در زمینه همسان سازی هم به همین شکل علی رغم اینکه قانون برنامه بودالان سال آخر برنامه ششم هستیم و باید وارد فاز جدید بشویم دولت انجام نداد همسان سازی حقوق بازنشستگان را دوازهم مرداد که روزتنفیذ ریس جمهور سیزدهم بود یک هفته قبل معاون اول ریس جمهور نامه زد به مجلس در زمینه همسان سازی حقوق به مجلس تقدیم کرد لایحه ای که حدود ۶۰تا صد هزارمیلیارد تومان بار مالی دارد و اجرای آن و هیچ منبع مالی تعریف نکرده بودند و آن منبع هم که برای رتبه بندی و همسان سازی حقوق دانشگاه ها و زندان ها  و… داشت فقط بیست هزار میلیارد تومان داشت و  از محل فروش دارایی ها تامین می شد و از آن محل دولت زیر هزار میلیارد تومان است  و متاسفانه به مشکل بر می خورد

کریمی در پایان گفت انشالله صبر پیشه کنید رتبه بندی را به نتیجه برسانیم وهمسان سازی برای همه دستگاه های کشور است به فضل الهی در قانون ۱۴۰۱ همت کنیم دولت باید بپذیردکه گام اول را برداریم و فشاری که از روی بازنشستگان است بسیاار زیادتر است و مشکلات معیشتی که هست و گرفتار هستند که به خیلی از بازنشستگان ظلم شدو پاداش به آنها صورت نگرفت و امیدوایم که همه استانها پاداش پرداخت را بدهند گرچه ده دوازه استان تاکنئن پرداخت کردند و این قول را به شما خواهم داد که هرچه در توانمان باشددر مجلس شورای اسلامی کوتاهی نکنیم و کمک کنیم به دولت تا اجرایی شوند و تامین اعتبار شوند و الان برعکس تمام دغدغه نظام و دولت در حیطه آموزش شدو به عنوان یک تشکل صنفی و سیاسی فرهنگیمعتقدیم از راهای قانونی حق معلمان گرفته شود اینکه عده ای در پشت معلمان قایم شدند و آنهایی که در طول ۸ سال حضر به یک بیانیه نشدند امروز آمدند معلمان را به کف خیابان ها می کشانند  به اعتقاد من خیر خواه معلم نیستند ما مخالف حقوق صنفی معلمان نیستیم جامعه اسلامی فرهنکیان به عنوان قدیمی ترین صنفی معلمان که از سال ۱۳۶۵ آغاز به کار کرده خود را موظف می دانیم از آنها دفاع کنیم در طول یک دهه گذشته الانم انجام میدهیم اگر از معلمان استفاده ابزاری کنیم کاملا مخالفیم وراهای قانونی را در پی می گیریم ویکی از راها فشار شما به همکاران ما در مجلس شورای اسلامی است و مطالبه را از نمایبندگان بخواهیدتا به حقوق آتها توجه شود

 

 

درباره پایگاه خبری پی نوشت

فوق لیسانس مهندسی صنایع،عضو خانه مطبوعات ، خبرنگار رسانه ها،مدرس دانشگاه، فعال اجتماعی و ورزشی

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *