به نام خالق اندیشه
ضریب شرافت (Decency Quotient – DQ)
و اهمیت آن در محیط اجتماعی و کاری.
_ نیک می دانیم که در علم و دانش نوین؛ چهار نوع هوش( ضریب) شناخته شده است.
ازجمله: ۱. IQ یا هوش تحصیلی. ۲.EQ یا هوش هیجانی. ۳.BQ یا هوش بدنی. ۴.SQ یا هوش پرستش.
_ دانش نوین در امور اجتماعی و روان شناختی؛ هوش یا ضریب هوشی جدیدی را به ما معرفی نموده است باعنوان: DQ یا (ضریب شرافت)؛
ابتدا تعریف مختصری از شرافت را برای خوانندگان ارجمندم ، بیان می دارم؛ سپس به تحلیلِ ضریب شرافت می پردازم.
_ شرافت؛ مفهومی اخلاقی و انسانی است که به تعهد به اصولِ درستکاری، صداقت و احترام به حقوقِ دیگران اطلاق می گردد.
_ شرافت، نشان دهنده ی ارزشی است که فرد، برای اخلاقیات و ارزش های انسانی، قائل است.و در رفتار، تصمیم گیری و تعاملات روزمره ی خود، به این اصول، پایبند می ماند.
واین ویژگی ، نه تنها در روابط فردی، بلکه در تعاملات اجتماعی ، شغلی و حرفهایی نیز نقش بسیار کلیدی وتاثیرگذاری دارد.
زیرا پایه ایی برای ایجادِ اعتماد و احترامِ متقابل در ارتباطات اجتماعی می باشد.
_ در دنیای امروز، و با پیشرفتِ جوامع بشری و پیچیدگی های زندگی مدرن امروزی؛ مفهومِ شرافت به حوزه های جدیدی مانند : هوش شرافت(DQ) نیز گسترش یافته است. همچنین علاوه بر ضریب هوشی (IQ) و ضریب هوش هیجانی (EQ)، مفهومی جدید به نام ضریب شرافت یا Decency Quotient (DQ) مطرح شده است. این مفهوم به میزان صداقت، انصاف، احترام و مسئولیتپذیری فرد در تعاملات اجتماعی و حرفهای اشاره دارد.
_ ضریب شرافت به توانایی فرد در رفتار محترمانه، منصفانه و اخلاقی در جامعه اشاره دارد. این مفهوم توسط راجیو سیریواستاوا (Rajeev Dubey) و برخی از اندیشمندان مدیریت و منابع انسانی مطرح شده است. و امروزه در محیطهای کاری و اجتماعی به عنوان یک معیارِ کلیدی و تاثیرگذار برای سنجشِ شخصیتِ افراد،شناخته میشود.
_ مولفههای اصلی ضریب شرافت (DQ)
_ احترام به دیگران،
رفتار مودبانه و رعایت حقوق دیگران
_ صداقت و راستگویی،
پرهیز از دروغ و فریبکاری
_ مسئولیتپذیری اجتماعی،
توجه به رفاه و منافع عمومی.
_ همدلی و درک احساساتِ دیگران و توجه به نیازهای عاطفی افراد.
_ عدالت و انصاف،
برخورد منصفانه با دیگران در تمامی شرایط.
_ نقش DQ در محیط کاری و اجتماعی:
_ افزایش اعتماد و همکاری:
افرادی که ضریب شرافت بالایی دارند. بیشتر مورد اعتماد همکاران و مدیران قرار میگیرند.
_ بهبودِ فرهنگِ سازمانی:
شرکتهایی که به DQ توجه دارند. توانایی ایجادِ محیط کاری سالمتری را دارند.
_ کاهش تعارضات:
رفتارهای شرافتمندانه باعث کاهشِ درگیریهای اجتماعی و سازمانی میشود.
_ افزایشِ حسِ رضایت و انگیزه:
کارمندان در محیطی که عدالت و احترام رعایت شود. انگیزه ی بیشتری خواهند داشت.
_ چگونه DQ خود را تقویت کنیم؟
_ تمرین گوش دادنِ فعال و احترام به نظرات دیگران.
_ رعایتِ صداقت و شفافیت در گفتار و رفتار.
_ مهربانی و همدلی با همکاران و اطرافیان.
_ پذیرشِ اشتباهات و تلاش برای تصحیح رفتارهای نادرست.
_ به طور کلی؛DQ ( ضریب شرافت)؛مهارتی است که می توان آن را آموخت؛ آموزش داد و پرورش داد.ما با تمرکز بر ضریب شرافت، می توانیم محیط های کاریِ اخلاقی تر،عادلانه تر و پربارتری ایجاد نماییم. ضریب شرافت؛ بر درستی؛ عدالت خواهی ، انصاف و مراقبتِ فرد نسبت به خویش و دیگران، تمرکز دارد.فردی با DQ بالا،به ارزش های اخلاقی، پایبند می باشد.و همواره منافعِ جمعی و اجتماعی را بر منافع فردی ، ترجیح می دهد. افرادی که ضریب شرافت بالاتری دارند.نسبت به دیگران، احساس مسئولیت می کنند.
و به طبع درد و رنج بیشتری نیز متحمل می گردند.زیرا که این گونه افراد، نمی توانند نسبت به محیطِ پیرامون خویش، بی تفاوت باشند.و همیشه در وسط میدانِ تحولات قرار می گیرند
# نتیجهگیری#
_ ضریبِ شرافت (DQ) ؛ نقش مهمی در موفقیتِ فردی، اجتماعی و حرفهای جامعه دارد. در دنیای مدرن، تنها داشتنِ مهارتهای فنی یا هوش بالا، کفایت نمی کند؛بلکه شخصیتِ اخلاقی و رفتارِ شرافتمندانه، عاملِ کلیدی در شکلگیری یک جامعه و سازمان سالم است.✍️🙏
✍️ابراهیم مکوندی ( سکوت)؛بیست و یکم فروردین ماه یک هزار و چهارصدو چهار هجری شمسی؛ اهواز✍️🙏🌹✍️
✍️ برگرفته از کتابِ
*هوشِ انسانی و تعاملات بشری* ✍️
اثر: ابراهیم مکوندی.
در دست چاپ.✍️
استادچش مایی عزبزم
لطفاکتابچه ش کن