محور لردگان – ایذه به دلیل نقش حیاتی آن در ارتباط کریدور جنوب به فلات مرکزی، به عنوان یکی از محورهای پرتردد و مسیرهای راهبردی برای حمل و نقل کشور شناخته میشود اما این مسیر امروز به دلیل نبود برخی زیرساخت به یکی از محورهای پرخطر و حادثهساز کشور تبدیل شده است.
به گزارش رسانه پی نوشت ب نقل از ایرنا ۲۹ تیر سال ۱۴۰۰ در یک روز تابستانی گرم عملیات اجرایی چهارخطه لردگان – ایذه با حضور معاون امور اقتصادی و هماهنگی سازمان برنامه و بودجه آغاز شد و بارقه امیدی در دل مردمان این منطقه ایجاد شد.
در آن روز وعده داده شد که این پروژه مهم طی سه سال اجرایی شود اما امروز به گفته مسوولان از پیشرفت فیزیکی قابل توجهی برخوردار نیست و برای به سرانجام رساندن این پروژه مهم و حیاتی به همکاری و همراهی دولتمردان دولت چهاردهم نیاز است.
با وجود اهمیت جاده لردگان – ایذه اما این جاده ارتباطی به دلیل عرض کم بودن و ۲ بانده بودن ظرفیت کافی برای حجم بالای تردد خودروها به ویژه خودروهای سنگین ترانزیتی را ندارد و ترافیک سنگین و خطر ناشی از آن موجب شده است این محور ارتباطی به یکی از محورهای پرخطر و به عنوان یک دغدغه برای کاربران جادهای تبدیل شود.
عواملی مانند پیچهای خطرناک، کمبود علائم و هشدارهای مناسب، در کنار تردد بالای خودروها شرایطی را فراهم کرده است که وقوع تصادفهای جادهای امروز به امری متداول تبدیل شده است و این وضعیت نه تنها ایمنی مسافران و رانندگان را تهدید میکند بلکه هزینههای اقتصادی و انسانی زیادی را نیز به همراه دارد.
بیشتر بخوانید:
لردگان در ۱۷۰ کیلومتری مرکز چهارمحال و بختیاری واقع شده است
در این راستا پروژه چهارخطه کردن لردگان – ایذه به منظور ارتقای ایمنی، کاهش ترافیک و کاهش حوادث جادهای در دستورکار مسوولان این استان قرار گرفت اما هنوز با گذشت چندین سال این پروژه به عنوان یکی از پروژههای زیرساختی و مطالبه به حق مردم منطقه به صورت نیمهکاره باقی مانده است و نیاز به نگاه و همت دولتمردان دولت چهاردهم دارد.
گسترش عرض جاده، اصلاح نقاط پرخطر، ایجاد مسیر ارتباطی امن، کاهش خطر، روانسازی در تردد و حمل و نقل و افزایش کیفیت سفر از جمله هدفهای تعریف پروژه جاده چهارخطه لردگان – ایذه است.
در این نوشتار سعی شده اظهار نظر مردم و مسوولان در خصوص جاده لردگان – ایذه جمع بندی شود.
جاده لردگان – ایذه جادهای ترانزیتی اما ناایمن
یکی از شهروندان شهرستان لردگان در خصوص ترافیک بالای جاده چهارخطه لردگان ایذه به خبرنگار ایرنا میگوید: این جاده در زمان حاضر ۲ بانده است و به عنوان یکی از جادههای ترانزیتی کشور به شمار میرود و شمار زیادی از خودروهای سنگین از این جاده تردد میکنند.
طالب حسنی میافزاید: به دلیل حجم بالای ترافیک و کم عرض بودن جاده همیشه در محور لردگان – ایذه براثر برخورد خودروها و یا به دلیل مجاورت روستاها با این جاده و عبور عابران پیاده شاهد تصادفهای مرگباری هستیم.
او ادامه میدهد: با وجود تعداد قابل توجه روستاها و مدرسهها در حاشیه جاده لردگان به ایذه اما در زمان احداث این جاده ۲ بانده فکری برای عبور عابران پیاده نشده است.
حسنی یادآور میشود: به سرانجام رساندن چهارخطه لردگان – ایذه یکی از مهمترین مطالبات مردم و کاربران جادهای است که میطلبد مسوولان در این خصوص همت بیشتری داشته باشند.
مهرداد دهقانی یکی از رانندگان خودروهای سنگین است که چند ماه پیش در محور لردگان – ایذه با یک خودرو سواری برخورد کرد به خبرنگار ایرنا میگوید: با توجه به اینکه بندر امام استان خوزستان به بندر فله بر بار تبدیل شده است و محور لردگان – ایذه به دلیل اینکه به عنوان یکی از راههای ترانزیتی و مهم در اتصال جنوب به فلات مرکزی شناخته میشود این محور امروز به یکی از پرترددترین محورهای ارتباطی کشور تبدیل شده است.
دهقانی ادامه میدهد: با وجود حجم تردد و اهمیت جاده ارتباطی لردگان – ایذه اما هنوز زیرساختهای لازم برای ترددی ایمن برای کاربران جادهای در این محور ایجاد نشده است و به همین دلیل به طور معمول رانندگان در این مسیر با نگرانی خاصی تردد میکنند.
او عرض کم، تردد ۲ طرفه، نبود گاردریل در برخی ازنقاط، گردنههای پرپیچ و خطرناک، تصادفهای زیاد و همچنین وجود آبادیهای زیاد در اطراف این جاده را از مشکلات جاده لردگان – ایذه عنوان میکند و معتقد است: تکمیل چهار خطه جاده لردگان – ایذه از مهمترین مطالبات کاربران جادهای و مردم این منطقه است.
شوتیهایی که بلای جان جادهها هستند
هیبت الله حسنی یکی دیگر از شهروندان لردگان است که وقتی با او هم صحبت شدم از دیدن ۲ حادثه تصادف و حضور چهار آمبولانس در جاده برای انتقال مصدومان اظهار ناراحتی میکرد میگوید: حضور خودروهای شوتی در جاده لردگان – ایذه که هر روز موجب بروز حادثهای در این محور میشوند مردم منطقه به خصوص اهالی روستایی که این جاده از روستای آنها میگذرد را خسته کرده است.
این شهروند معتقد است: جاده لردگان – ایذه به عنوان یکی از جادههای ترانزیتی کشور به شمار میرود به همین دلیل این جاده مربوط به تمام کشور است و بهرهبرداری از چهار خطه لردگان ایذه نیازمند یک عزم ملی است که انتظار میرود دولتمردان در این خصوص عزمی راسخ داشته باشند چرا که مردم این منطقه از این شرایط بسیار خسته شدهاند.
۲۷ درصد از حوادث جادهای چهارمحال و بختیاری مربوط به جاده لردگان – ایذه
رییس پلیس راه چهارمحال و بختیاری میگوید: مسیر جاده لردگان – ایذه یکی از محورهای ترانزیتی مهم در کشور و استان است که تردد خودروهای سنگین، سبک و همچنین خودروهای شوتی در این مسیر بسیار قابل توجه است.
سرهنگ سید غلامعلی نوربخش به خبرنگار ایرنا میگوید: امروز حدود ۲۷ درصد از حوادث جادهای چهارمحال و بختیاری که بیشتر از نوع جرحی و خسارتی است در این مسیر گزارش شده است.
او همچنین جاده مسیر گوشکی به پل قرح را از دیگر محورهای پرترافیک شهرستان لردگان عنوان میکند و توضیح میدهد: در زمان حاضر ۲۰ درصد تصادفهای فوتی، جرحی و خسارتی استان در این مسیر گزارش شده که میطلبد مسوولان در این خصوص به فکر چاره باشند
او با اشاره به تلاش استاندار چهارمحال و بختیاری و مجمع نمایندگان استان برای به سرانجام رساندن محور ارتباطی لردگان – ایذه میگوید انتظار میرود با وفاق و همگرایی موجود در بین مسوولان استان این پروژه حیاتی به سرانجام برسد و مسیری ایمن برای کاربران جادهای در استان ایجاد شود.
او محور گوشکی تا پل قرح را نیز از دیگر محورهای ارتباطی مهم شهرستان لردگان عنوان میکند که به دلیل ناایمن و حادثه خیز بودن هر روز شاهد حوادثی تلخ در این مسیر هستیم.
موسوی تاکید میکند: پیگیریهای لازم و تذکرهای کتبی و شفاهی برای به سرانجام رسیدن پروژه لردگان – ایذه و همچنین دوبانده شده محور گوشکی به قرح انجام شده و انتظار میرود با تلاش مسوولان استان و همکاری وزارت راه و شهرسازی هرچه زودتر این محورها به سرانجام برسند و مردم از منافع آن برخوردار شوند.
فرماندار شهرستان لردگان به خبرنگار ایرنا میگوید: پروژه بزرگ چهارخطه لردگان به ایذه از میدان شهید ارجمند لردگان آغاز می شود و تا مرز خوزستان به طول ۴۸ کیلومتر از سوی شرکت ساخت و توسعه راههای کشور در دست اجرا است.
منصور کریمزاده ادامه میدهد: ۱۷ کیلومتر از پروژه چهارخطه لردگان به ایذه از سوی قرارگاه خاتم الانبیاء با ۱۵.۵ درصد پیشرفت فیزیکی در حال انجام و پیمانکار این پروژه در چهار تا پنج محور به صورت شبانهروزی در حال فعالیت است.
او در خصوص جبهه دوم پروژه چهارخطه لردگان – ایذه توضیح میدهد: جبهه دوم این پروژه به طول ۱۵ کیلومتر از سوی شرکت استراتوس با پیشرفت ۱۸ درصد در حال اجرا است.
شهرکرد- بروجن – لردگان – ایذه و افزایش روز افزون ترافیک در این محورها و همچنین وجود پیچهای خطرناک و نقاط پرحادثه و تبدیل جاده لردگان – ایذه از۲ بانده به چهاربانده ضروری است.
به گفته باقری، با به سرانجام رسیدن پروژه چهارخطه لردگان – ایذه میزان تصادفهای رخ به رخ و همچنین خطر سقوط به درهها کاهش مییابد و همچنین شرایط برای حمل و نقل ایمن و به صرفه در این مسیر فراهم میشود.
کلام آخر
آنچه از این نوشتار برمیآید این است که چهارمحال و بختیاری به واسطه کوهستانی بودن برای تامین زیرساخت به خصوص در بخش جاده نیاز ضروری دارد و برای به سرانجام رساندن طرحهای نیمه کاره به خصوص در بخش جاده نیازمند یک عزم ملی از سوی دولت چهاردهم است تا به این صورت مردم این استان هر روز شاهد از بین رفتن عزیزان خود در جادهها نباشند.