خبر فوری

انحصار کاتالیست‌ آمریکایی در پتروشیمی امیرکبیر شکسته شد.

در حاشیه هجدمین نمایشگاه ایران پلاست؛

از کاتالیست‌ هیدروژناسیون (استیلن) بومی‌سازی شده پتروشیمی امیرکبیر رونمایی شد

انحصار کاتالیست‌ آمریکایی در پتروشیمی امیرکبیر شکسته شد.

به گزارش خبرنگار رسانه پی نوشت ، در دومین روز هجدمین نمایشگاه بین‌المللی ایران‌پلاست و با حضور مرتضی شاه‌میرزایی مدیر پتروشیمی ایران، محسن موسوی نماینده مردم اهواز در مجلس شورای اسلامی و جمعی از مدیران پتروشیمی کشور، از کاتالیست‌ هیدروژناسیون (استیلن) با صرفه‌جویی ۱۵ میلیون دلاری از سوی شرکت پتروشیمی امیرکبیر رونمایی شد.

 

سعید صادقی مدیرعامل پتروشیمی امیرکبیر از شکسته شدن انحصار یازده ساله این کاتالیست‌ گفت و افزود: کاتالیست‌ هیدروژناسیون (استیلن)، در فرآیند پتروشیمی نقش حیاتی دارد که پیش از این تولیدش در انحصار کشور آمریکا بود. متخصصان پتروشیمی امیرکبیر به کمک شرکت دانش‌بنیان اکسیر‌نوین موفق شدند در فرآیندی ده ماهه و برای اولین بار در کشور به تولید انبوه این کاتالیست‌ دست پیدا کند. مراحل آزمایش راه‌اندازی و پیش‌راه‌اندازی، شبیه‌سازی راکتور و پایش نتایج در خط تولید شرکت پتروشیمی امیرکبیر انجام شد. مصرف این محصول در واحد بالادست الفین کاربرد دارد‌ و به عنوان کاتالیست‌ راه‌اندازی شناخته می‌شود. گواهینامه انحصار از سوی معاونت فناوری ریاست‌جمهوری به نام پتروشیمی امیرکبیر صادر شد.

 

مدیرعامل پتروشیمی امیرکبیر از مشکلات پیش‌روی تامین کاتالیست‌ هیدروژناسیون از خارج کشور سخن گفت و افزود: تامین این کاتالیست‌ با محدودیت‌ها و خطرات را به همراه داشت. پرداخت پیش‌پرداخت‌های هنگفت و طلب صد درصد مبلغ تمام شده از سوی واسطه‌‌ها، خرابکاری‌های صنعتی و از همه مهم‌تر هزینه‌های هنگفت خرید خارجی مواردی هستند که باعث شد به سمت تولید داخل گام برداریم. هزینه‌ی تمام‌شده کاتالیست‌ داخلی کمتر از سیزده درصد نمونه‌ی خارجی است.

 

صادقی گفت: از مهم‌ترین مزایای دستیابی به فناوری تولید انبوه این کاتالیست‌، صرفه‌جویی ۱۵ میلیون دلاری و در تامین آن برای سایر پتروشیمی‌های کشور است. البته کار به همین جا ختم نمی‌شود و برای اولین بار مرکز تحقیق و توسعه در پتروشیمی راه‌اندازی شد. تحقیقات برای آزمایش و تولید سایر کاتالیست‌های به ویژه راه‌انداز‌ها که بعضا از خارج کشور تامین می‌شوند ادامه دارد.

درباره پایگاه خبری پی نوشت

فوق لیسانس مهندسی صنایع،عضو خانه مطبوعات ، خبرنگار رسانه ها،مدرس دانشگاه، فعال اجتماعی و ورزشی

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *