اداره راه و راهداری در ماههای اخیر به دلیل ضعف در مدیریت پروژههای عمرانی و ناتوانی در رسیدگی به وضعیت جادهها، با انتقادهای گستردهای از سوی مردم و کارشناسان مواجه شده است. خرابیهای گسترده جادهای، تأخیر در تکمیل پروژههای بهسازی و نبود نظارت کافی، مشکلات زیادی برای رانندگان و مسافران و اهالی مناطق ایجاد کرده است.
عدم تخصیص بهموقع بودجه و ناتوانی در نظارت بر عملکرد پیمانکاران، وضعیت جادهها را بهشدت بحرانی کرده است. مدیریت ناکارآمد باعث شده اولویتبندی پروژهها نیز بهدرستی انجام نشود.” از سوی دیگر، بسیاری از پروژههای راهداری که برای بهبود ایمنی جادهها آغاز شده بود، به دلیل نبود هماهنگی و مشکلات مدیریتی، به حالت تعلیق درآمده است.
بسیاری از پروژهها به دلیل نبود برنامهریزی دقیق و مدیریت ضعیف، یا به تأخیر افتاده یا بهکلی متوقف شدهاند،کمبود منابع مالی و افزایش هزینههای عمرانی، اجرای پروژهها را دشوار کرده است.
چند تن از رانندگان در محور پرتردد ایذه به بخش سوسن شهرستان ایذه به خبرنگار ما گفت: “این جاده نهتنها آسفالت مناسبی ندارد، بلکه هیچ علائم هشداردهندهای برای نقاط حادثهخیز نصب نشده است. بارها شاهد تصادفهای جدی در این مسیر بودهام. متاسانه هفته ای نیست که در این محور سانحه رانندگی رخ ندهد در هفته های گذشته چه شاهد از بین رفتن جوانان عزیزو از بین رفتن مردم و چه وازگونی ماشین به خاطر نبود علایم و چاله های بسیار زیاد بودیم
یکی از دهیاران روستا به خبرنگار رسانه ما گفت متاسفانه در اثر بارندگی های اخیر جاده چندین روستا بسته شد وبعد ازتماس ها مکرر و پیگیری ها متاسفانه راهداری هیچ اقدام نکرد که باعث بسته بودن جاده شده و هیچ اهمیتی به مردم منطقه داده نشد او به خبرنگار ما می گویددر ۷ آذر ماه هرچه که تماس بااداره راه داشتم ابتدا یک گریدر به شهرک پیان اورد شد و در پایین دست گذاشته بودند و هرچه که تماس گرفتیم می گویند ما در تایم اداری بیشتر کار نمی کنیم و این اقدام باعث شد که اهالی با بیل و کلنگ یک مقداری باز شد و بخشی از آن هم بسته ماند و این ضعف که هیچ نظارتی یرای روند کار نیست مشهود شده است
چند تن از معلمان بخش سوسن بعد از پیگیری ها جاده بخش که هرروز این مسیر راه برای رفتن به کلاس درس می پیمایند بارها به اداره راه از چاله های فراوان گفتیم و باعث از بین رفتن و خطر آفرینی های زیادی روبه رو بودیم با هزینه های شخصی اقدام به پرکردن چاله ها کردیم که این هم درمان موقت است
در سالهای قبل ادر بخش سوسن شهرستان ایذه خود یک راهداری مجزاداشت که از امکانات ناچیزی هم در اختیار داشت ولی متاسفانه همان امکانات را هم از بخش به شهرستان انتقال دادند و معلوم نیست وسایل آنها الان کجاست و این باعث مشکلات زیادی در منطقه است که با توجه به ظرفیت بخش و تعدد روستاها خود نیاز به یک مرکز راهداری تجهیز کردن آنها نیاز است
طی بازدید میدانی یکی از خبرنگاران از وجود مشکلات جاده ای نداشتن امکانات در بخش باعث هزینه های اقتصادی بسیار زیاد برای مردم و رانندگان می باشد
خبرنگار ما می گوید احداث تونل سوسن می توان مشکلات زیاد و جلوگیری از تصادفات را کاهش داد و تقریبا ۳۰ تا ۳۵ کیلومتر جاده را کم کرد و از طرفی احداث جاده خوزستان به چهارمحال بختیاری که بعد از مطالبه گری مردم و رسانه ها چندی پیش مصوبه ای برای احداث آن صورت گرفت و در مرحله گذارندن طرح های زیست محیطی می باشد می توان تحویلی ردر راه و راهداری ایجاد کرد که عمدع مطالبه رسانه ای پی نوشت در بخش سوسن است که این جاده توسط گروه جهادی شهدای جبهه مقاوت از سمت چهارمحال بختیاری در حال کار می باشد و انشالله شاهد تحولی عظیم خواهیم بود
یکی از اهالی بخش که بعد از دیدن خبرنگار ما می گوید متاسفانه جاده های روستای براثر بارندگی و عدم توجه بخش اعظمی از آن از بین رفته که نیاز به ترمیم و آسفالت و از نبود علائم جاده ای و عرض کم جاده ها همیشه حادثه خیز بوده همچنین اگر در بخش سوسن یک مرکز راهداری ایجاد شود در صورتی که قبلا وجود داشت می تواند مشکلات زیادی را حل کرد
نبود امکانات در ادامه این وضعیت میتواند تأثیرات منفی بسیاری بر ایمنی جادهها و رفاه شهروندان داشته باشد. انتظار میرود مسئولان با تقویت مدیریت، تسریع در اجرای پروژهها و نظارت بهتر، به کاهش مشکلات و بهبود وضعیت جادهها کمک کنند. نکات قابل افزودن: اگر دادههایی مانند تعداد تصادفات در محورهای خاص، لیست پروژههای نیمهتمام یا بودجه تخصیصیافته دارید، میتوانید آنها را برای تقویت اعتبار خبر اضافه کنید.