شهردارانِ غایب و سرمایهگذارانِ فراری؛ روایتی از بیتوجهی به محرومیتزدایی و ضرورت نظارت جدی بر عملکرد مدیران شهری
شهردارانِ غایب و سرمایهگذارانِ فراری؛ روایتی از بیتوجهی به محرومیتزدایی و ضرورت نظارت جدی بر عملکرد مدیران شهری وقتی سخن از آبادانی شهر به میان میآید، شهرداری نخستین نهاد مسئول است؛ نهادی که...
شهردارانِ غایب و سرمایهگذارانِ فراری؛ روایتی از بیتوجهی به محرومیتزدایی و ضرورت نظارت جدی بر عملکرد مدیران شهری
وقتی سخن از آبادانی شهر به میان میآید، شهرداری نخستین نهاد مسئول است؛ نهادی که قانون،اداره امور عمرانی، خدماتی و بهداشتی را به آن سپرده است. شهردار باید چشم بینا به تمام نقاط شهر، گوش شنوا برای مشکلات محلههای دور و نزدیک و دستی توانا برای اجرای عدالت در توزیع امکانات داشته باشد. اما گاه شهردار دارندو انگار نه؛ چراکه برخی مدیران، شرح وظایف خودرابه دست فراموشی میسپارند ونظارت میدانی رافدای تشریفات و تبلیغات زودهنگام میکنند. نتیجه، شهری است بادو چهره؛ یک سوی آن نماد توسعه و سوی دیگر،تصویری از محرومیت و نابسامانی.
غیبت شهرداران در کوچه پسکوچه های شهر و بی اعتنایی به مناطق حاشیهنشین، عدالت شهری را تعطیل کرده است. پارکهای این مناطق به دلیل تاریکی، نبود آبخوری و سرویسهای بهداشتی فرسوده، نه تنها محل تفریح که به کانون ناامنی تبدیل شدهاند. ورود احشام به فضای سبز و معابر، نشان از غیبت ناظران دارد و ماشینهای زباله با شیرابههای ریزشی، خود به معضلی بزرگ بدل شدهاند.
نظم شهری نیز آشفتگیهای جدی دارد؛ دستفروشان و وانتبارهای میوه در چهارراهها و زیرپلها سیمای شهر را مخدوش و ترافیک سنگین ایجاد کردهاند، اما برخورد شهرداری و راهنماییورانندگی مقطعی و بیاثر است. پارکبانهای غیرقانونی در نزدیکی بیمارستانها نیز با سوءاستفاده از دغدغه مراجعان، وجوه غیرقانونی دریافت میکنند که نیاز به ورود جدی و همکاری با نیروی انتظامی دارد.
افزون براین، برخی شهرداران دراستان خوزستان نه تنها سرمایهگذار جذب نمیکنند، بلکه با به کارگیری مدیران غیربومی و رفتارهای سلیقهای، آنان را فراری میدهند و توسعه را متوقف می سازند درحالی که شهرداربایددرمیان مردم باشد ومشکلات راازنزدیک لمس کند نه پشت میزوبابخشنامههای کلی.ساخت وسازهای غیرمجازبدون نظارت نیزبافت فرسوده راگسترش میدهدوشورا و شهرداربابسنده کردن به ظاهرسازی پروژهها، اعتماد عمومی را خدشهدار و هزینههای بیتالمال را افزایش میدهند.
آقای استاندار! جناب معاون عمرانی! شهرهاامانتاند.عملکردشهرداران رابا دقت رصدکنیدودرصورت مشاهده کمکاری، فراری دادن سرمایهگذار یا نظارت سست برپروژهها،باارسال گزارش مستندبه شورای شهرخواستاراستیضاح وعزل آنان شوید. شهرداران بدانندصندلی مدیریت امانتی بیش نیست ومردم، سرمایهگذاران و پیمانکاران متعهد،ناظران بیچونوچرای ایشاناند.امروز زمان نظارت میدانی وعمل است،نه عکس و منتگذاری.
🖋 عبدالحمید گلافشان
بدون نظر! اولین نفر باشید