من نقاشی ام را در رویا می بینم و رویایم را نقاشی می کنم.
بطورکلی مداد رنگی ها از لحاظ نوع به تعداد مختلفی دسته بندی نمی شوند و از این بابت در نقطه مقابل مدادهای سیاه و کاربردی در طراحی قرار دارند. افرادی که از مداد رنگی استفاده می کنند، به خوبی می دانند که می توان آنها را با توجه به نوع مغزشان تنها به دو دسته چرب و خشک تقسیم نمود.
مداد رنگی از ابزار نقاشی محبوب و پرکاربرد در نزد نقاشان حرفه ای و مبتدی به شمار می رود. زیرا حمل آسانی دارد و می توان به راحتی از آنها استفاده کرد. علاوه بر این در صورتی که نقاش در زمان رنگ آمیزی مرتکب خطایی شود، می تواند آن خطا را پاک نماید. تمامی این ویژگی ها در کنار هم موجب شده است تا مداد رنگی به یک ابزار پرکاربرد و محبوب در نزد طراحان و نقاشان تبدیل شود. ضمن اینکه می توان از مداد رنگی ها در انواع کاغذ استفاده کرد. مداد رنیگ ها این قابلیت را دارند که بر روی انواع کاغذ با بافت های متفاوت بهترین اثر را به جای بگذارند. کاغذهای بوچر، اشتنباخ، فابریانو، کانسون و … از جمله ایده آل ترین انواع کاغذ برای رنگ آمیزی با مداد رنگی به شمار می روند. البته در این میان کاغذهای گلاسه اصلا گزینه مطلوبی برای مداد رنگی ها نیستند
مدا،رنگی ها در یک نگاه کلی همان مدادهای معمولی هستند که البته مغز استوانه ای شکل درون آنها از رنگدانه ها تشکیل شده است. با استفاده از مداد های رنگی می توان اثرات رنگی و منحصر به فردی بر روی کاغذ درج کرد. به همین علت از آنها در طراحی و خلق آثار نقاشی کمک گرفته می شود. رنگدانه، موم و نوعی خاک رس به نام کائولین از اجزای تشکیل دهنده مداد رنگی ها به شمار می روند.
مداد رنگی یک ابزار هیجان انگیز است. اگر چه گاهی اوقات به عنوان یک ابزار حرفه ای نادیده گرفته می شود، اما توانایی تولید آثاری را دارد که شبیه نقاشی هستند. آن ها به هنرمند اجازه می دهند تا کنترل فوق العاده ای بر روی برنامه داشته باشد و منجر به تصویرسازی بسیار دقیق و پیشرفته می شود
دراینجا گفتگو داریم با سرکارخانم
زهرا سعیدی نژاد دیپلم تجری کهاز زمان دوره دبستان علاقمند به نقاشی وطراحی شده بود وهم اکنون سیاه قلم را به سبک خاصی به تصویر میکشد
نوع هنر:
طراحی و نقاشی؛نقاشی پرتره.تکنیک حِرفه ی مدادرنگ.سبک رئالیسم و همچنین کاربا انواع مدادهای مشکی وفعالیت درحِرفه ی رنگ روغن
سوابق و فعالیت های هنری:
عضو انجمن هنرهای تجسمی استان خوزستان
چهارسال فعالیت درحوزه ی طراحی و نقاشی
وسابقه ی فعالیت تدریس طراحی و نقاشی دریکی از آموزشگاه های هنری
و فعالیت در ورکشاپ های هنری
و نمایشگاه های گروهی. حضور در ورکشاپ استانی انجمن تجسمی نقطه سال ۹۷. شرکت در برنامه ها و همایش های تجسمی آموزشگاه عارف ایذه
✔️چه انگیزه و نگرشی داشته ای به نقاشی روی آورده ای؟
علاقمندی را از کودکی داشتم به دنبال یادگیری بیشتر و تکمیل روند نقاشی بودم که با آموزشگاه هنری عارف آشنا شدم متوجه شدم مرکزی هست برای گرد آمدن علاقمندانی چون من، لذا از طراحی شروع کردم و بعد از طراحی تکنیک سخت مداد رنگ رو انتخاب کردم، سخت از جهت اجرا و داشتن حوصله ی فوق العاده.
✔️درزمینه ی نقاشی توسط چه هنرمندی و نوع تعلیم دادن آن چگونه بوده؟
مدرس طراحی و مداد رنگم استاد سامه بودن که درسطح استان و کشور رزومه ی بالای هنری دارن و من هم تشنه یادگیری بودم و توانستم خوب استفاده کنم.تکنیک مدادرنگ و سبک رئال را انتخاب کردم هرچند امروزه بین بعضی سبک ها و شیوه ها مرزبندی سخت شده مثل رئال و هایپر رئال.
✔️درزمینه ی طراحی و نقاسی که علاقمند هستید چه مشکلاتی دارید؟ مشکلات سر راه من و بقبه ی هنرمندان، گرانی وسایل کار ، نبود بازار فروش آنچه خلق می شود، نبود سالن های عرضه و نمایش در شهرستان، خاموشی و عدم فعالیت نهادهای فرهنگی پیرامون همایش های تجسمی، عدم انعکاس توانمدی بچه های هنری در جامعه.
✔️آیا نقاشی را درآموزشگاه هایی که تعلیم گرفتید نیازمند هستند به فنی حرفه ای یا دیگر سازمانهای تعلیم؟ آموزشگاه عارف که من از آنجا حرفه ای گری را شروع کردم بخاطر تعاملات مدیر مسوول آموزشگاه با گالری های حرفه ای تهران، بخاطر ارتباط با مراکز دانشگاهی استان، و بخاطر دیدگاه حرفه ای خودشان ، در سطحی بالا نقاشی را نگاه میکنند و از این نظر نیازی به تزریق توان مراکز حرفه ای نیست.
✔️پیشنهاد شما در زمینه ی هنر؟ ایجاد سالن یا سالن های نمایشگاهی جهت بروز توانمندی هنرمندان تجسمی و دیگر گرایش ها که بتوانند با بروز داشته ها ارتباط بیشتری بین هنر هنرمند و جامعه برقرار شود
✔️هنرازدیدگاه شما چیست؟ هنر تعاریف فراوانی دارد از نظر من هنر بیان زیبایی هاست.
✔️حرف پایانی: تشکر از شما و رسانه ی خوبتون .که کمک میکنید تلاش ما بیشتر دیده شود.
۹