خبر فوری

آقای خط تعلیق در کشور ارمنستان:خط و خو‌ش‌نویسی تعلیق ایرانی در کشور ارمنستان به صورت زنده اجراء شد.

به گزارس رسانه پی نوشت غفور اسکندری سبزی خوشنویس و احیاءگر خط تعلیق ایرانی به دعوت موسسه‌ی فرهنگی هنری طلوع هی‌جار بختیاری در کشور ارمنستان حضور یافت و به اجراء زنده‌ی این خط تاریخی پرداخت. غفور اسکندری سبزی (سخندری بختیاری) مدرس خط و خوش‌نویس و هنرمند صاحب نام ایرانی انگیزه‌ی خود از سفر فرهنگی هنری ارمنستان را این گونه عنوان کرد که: “خط و خوش‌نویسی میراث زنده‌ی بشری‌ست و نمی‌توان برای آن حد و مرزی تعریف کرد از این رو هنر زبانی جهانی‌ست و هنرمند متعلق به دنیاست

اما هویت و تاریخی هر اثر و هنری باید محفوظ بماند تا مصادره نشود.” اسکندری در خصوص جشنواره‌ی نواسرد ارمنستان که در شهرهای پر جاذبه و گردش‌گر سیسیان و گوریس بر گزار شد گفت: “در این جشنواره‌ی فرهنگی هنری، برنامه های متنوعی ارائه شد که یکی از آن ها نمایشگاه بزرگی از آثار هنرمندان و صنعت‌گران سایر کشورهای شرکت کننده از جمله ایران بود و توانستم در این رویداد مهم فرهنگی برای نخستین بار خط تعلیق ایرانی را به نمایش بگذارم و خوش‌بختانه مورد استقبال و مهر همه‌گان واقع شود.

” سخندری بختیاری قصد دارد با تعامل و دوستی برنامه هایی از این قبیل در سایر کشورها برگزار نماید تا ریشه های فرهنگی و تاریخی بین اقوام و سایر ملل مستحکم تر شود. اسکندری احیاءگر خط تعلیق ایرانی هنر را بزرگ ترین عامل پیوند مردم دنیا بر شمرد و هنرمندان را بِه‌ترین سفیران صلح و دوستی جهان بشری خواند. اسکندری حدود چهل سال در عرصه‌ی خط و خوش‌نویسی فعالیت دارد و با هنرهای دیگر نیز آشناست که حاصل آن دو مجلد کتابِ “رساله‌ی خط سخن‌دری” و نقوش مفهومی تحت عنوان “نگار اندیش” است که در دو دهه‌ی اخیر به چاپ رسیده است.

غفور اسکندری سبزی مدرس انجمن خوش‌نویسان ایران، شعبه‌ی شاهین‌شهرِ اصفهان است و در دو دهه‌ی گذشته تمام تلاش خود را صرف احیاء، نشر و ترویج خط تعلیق نموده که؛ علاوه بر ثبت رسمی این خط تاریخی در اساسنامه‌ی آموزشی انجمن خوش‌نویسان ایران، توانسته است هنرجویانی را در سایر شهرها و استان های کشور آموزش دهد که اکنون هر کدام در هنر خوش‌نویسی حرف هایی برای گفتن دارد. اسکندری تاکنون ده ها یادداشت مقاله‌ی تخصصی در حوزه‌ی خط و خوش‌نویسی داشته است که در سایت ها و روزنامه ها مندرج اند.

غفور اسکندری هم‌چنین خوانش بسیاری از کتیبه ها و مرقعات خط تعلیق را در کارنامه‌ی هنری خود دارد که مهم ترین آن ها خوانش کتیبه‌ی سر در مسجد جامع گناباد است و به گفته‌ی او یک ماه رمزگشایی آن به طول انجامید و افزود که؛ در این امر مهم امین سلطان‌خواه بیدختی که از هنرمندان درجه یک و خوانش‌گری کم نظیر مرا یاری نموده است. اسکندری سبزی می گوید:” بزرگ ترین افتخارم این است که لوح شهروندی گناباد، شهر خواجه اختیار منشی گنابادی را در رزومه‌ی خود دارم.” وی نخستین خوش‌نویس و هنرمندی‌ست که مدرک درجه‌ی دو هنری (فوق لیسانس) را در خط تعلیق از شورای ارزش‌یابی هنرمندان ایران دریافت نموده است.

غفور اسکندری سبزی می گوید؛ اگر امروز حرفی برای گفتن دارم به خاطر مهد هنرپرور ایذه‌ی بختیاری‌ست و من پرورش یافته‌ی مکتب بزرگانی چون؛ اسماعیل ترکان، حسین کی‌منصور، ایوب کیانی هفت لنگ، ایرج خواجوی، علی حسین صانعی و منوچهر امیرزاده هستم. اسکندری سخندری در پایان گفت: “تا همیشه شاگرد استاد یدالله کابلی خوانساری چهره ی مانای خوش‌نویسی هستم و از این که در محضر استاد محمدرضا یزدانی درس گرفتم مایه‌ی فخر و مباهات من هست.

درباره پایگاه خبری پی نوشت

فوق لیسانس مهندسی صنایع،عضو خانه مطبوعات ، خبرنگار رسانه ها،مدرس دانشگاه، فعال اجتماعی و ورزشی

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *