خبر فوری

دکتر فرشاد ابراهیم پور نماینده مردم شهرستانهای ایذه، باغملک، صیدون و دزپارت در مجلس شورای اسلامی: اتمام طرح فدک می تواند مشکل آب شرب منگشت را مرتفع کند/ زیبنده منطقه منگشت نیست مردمان اش برای تامین آب شرب دبه به دست بگیرند

در نشست هم اندیشی و بررسی مشکلات صنعت آب و برق شهرستانهای ایذه، باغملک، صیدون و دزپارت که با حضور دکتر فرشاد ابراهیم پور نماینده مردم شهرستانهای فوق و مدیران صنعت آب و برق در استان و شهرهای ذکر شده و همچنین فرمانداران و شهرداران شهرهای فوق در گیت بوستان برگزار شد، حاضرین به بیان مشکلات و همچنین ارائه راهکار و فعالیت های صورت گرفته در این منطقه پرداختند.
در این جلسه دکتر ابراهیم پور نماینده مردم شهرستانهای ایذه، باغملک، صیدون و دزپارت در مجلس شورای اسلامی در ابتدا ضمن تسلیت به مناسبت شهادت اسماعیل هنیه گفت: این اقدام ناجوانمردانه صهیونیست ها قطعا بی پاسخ نخواهد ماند و می بایست هم از جنبه ملی و هم بین المللی با این دشمن سفاک برخورد شود.

منطقه منگشت در شمال شرق استان خوزستان واقع شده که وسعتی ۶ هزار و ۷۸ کیلومتری دارد و ۱۰ درصد جغرافیایی خوزستان ، ۷ درصد جمعیت استان را به خود اختصاص داده است که دارای بهترین شرایط آب و هوایی و اراضی کشاورزی در کل استان است.
وی ادامه داد: در کنار این ذخایر فراوان و ارزشمند، این منطقه دارای قدمت و تمدن ۱۰ هزار ساله می باشد که کمتر نقطه ای در کشور پیدا می شود دارای چنین ذخیره ژنتیکی باشد. این مهم نشان می دهد که منطقه منگشت دارای ویژگی خاص و بالقوه ای بوده است و به همین دلیل مردمان این منطقه دارای حساسیت های خاص خود هستند که مهمترین آنها خداترسی، ولایت مداری و شجاعت است که خدمت به انها از بهترین اقداماتی است که یک مدیر می تواند انجام دهد.

ابراهیم پور گفت: در حوزه سرزمینی قسمت عظیمی از بلندترین رودخانه کشور در منطقه ما وجود دارد و بنا بود در سال ۱۳۴۱ حدود ۱۶ سد در رودخانه احداث شود که شامل ۸ سد مخزنی و ۸ سد جریانی بود، با احداث کارون ۳ حدود ۷۰ روستای ما آسیب دیدند که ۳۰ روستا به زیر آب رفتند و ۲۹ روستا بخشی از جغرافیایی خود را از دست دادند و ۱۱ روستا راه ارتباطی خود را از دست دادند.
در این فعالیت بیش از ۹ هزار نفر بی خانمان شدند و ارتباطات ایلی و سنتی خود را از دست دادند و متاسفانه ۶۱ نفر از همشهریان ما در طول احداث این سد جان خود را از دست دادند، طبیعتا با اتفاقات فوق انتظار می رفت بخشی از مشکلات مردم به خصوص در طرح کشاورزی ۵۵۰ هزار هکتاری مرتفع تا مقداری از آلام مردم کاهش یابد، اما در فاز اول این طرح سهم منگشت صفر بوده است و در فاز دوم تنها ۱۶ هزار هکتار حدود ۳ درصد از اراضی منطقه در طرح به ما اختصاص یافته است، این در حالی است که ما توقع ۵۰ هزار هکتار از این طرح را با توجه به ظرفیت های منطقه داشتیم و نسبت به این مهم نگرانی هایی داریم.

نماینده مردم شهرستانهای ایذه، باغملک، صیدون و دزپارت در مجلس شورای اسلامی گفت: یکی دیگر از مطالبات مردم منطقه ما احداث سد کارون ۲ در منطقه سوسن می باشد که مطالعات آن انجام و اراضی تملک شده اند؛ علاوه بر آن می بایست به سمت تامین آب شرب مردم دزپارت برویم که مابین سد کارون ۳ و سد کارون ۴ قرار دارند و بشدت بی آبی را تحمل می کنند و متاسفانه این موضوع در روستاهای صیدون و باغملک هم وجود دارد که
باید با تعیین تکلیف سد زواب و نایاب و بند خاکی میداود راه حلی ارائه داد. ابراهیم پور با اشاره به اینکه آب یکی از مشکلات اساسی منطقه منگشت و پاشنه آشیل این منطقه است گفت: خوشبختانه کارهای فراوانی در خصوص انتقال آب به دزپارت، صیدون، میداوود، باغملک، قلعه تل و ایذه در حال انجام و یا انجام شده است، اما مد نظر است با برداشت ۱۱٫۱ متر مکعب آب از کارون ، آب شرب حدود ۷۰۰ هزار نفر را تامین کنیم، برای ما زیبنده نیست مردم منطقه منگشت آب شرب خود را به وسیله تانکرها و دبه به دست تامین کنند.

وی در بخش دیگری از صحبت های خود با اشاره به مشکلات حوزه برق گفت: متاسفانه در حوزه برق با شبکه وسیع فرسوده ای روبه رو هستیم و یا اینکه در بخشی از شبکه پست هایی که می بایست می داشتیم را نداریم و یا در صیدون و دزپارت کار به صورت کامل انجام نشده است و مدیران در وزارتخانه علیرغم قولهایی که داده اند، اما اذعان می دارند شبکه موجود تا ۳ سال آینده می تواند نیازها را مرتفع سازد که به نظر من از هم اکنون می بایست برای این معضل چاره ای اندیشید.
نماینده مردم شهرستانهای ایذه، باغملک، صیدون و دزپارت در مجلس شورای اسلامی گفت: انتظار ما این است که فعالیت ها به صورت علمی و منطقی با دید استانی مطرح ، محدودیت ها و کم و کاستی ها در نظر گرفته شود، سپس در استان به اجماع برسیم و در نهایت در دولت با پیگیری مستمر به سرانجام برسیم تا امیدوار به حل مشکل مردم باشیم.

ابراهیم پور گفت: حس ما بر این است که عزم آب و برق خوزستان بر رفع مشکلات منطقه منگشت است و خدا را شاکرم مدیرانی در استان به خصوص در صنعت آب و برق مشغول فعالیت هستند که همگی علاقمند به رفع مشکلات مردم منطقه هستند، از این رو ضمن تقدیر از همه عزیزان خواستار توجه به منطقه شایسته خدمت منگشت در زمینه آب و برق هستم.
وی در پایان ضمن تاکید بر اجرای توافقات حاصل در جلسه فوق در حوزه آب و برق گفت: ما به عنوان سرباز مردم در مجلس و همچنین یار مسئولین در حوزه آب و برق خوزستان برای احقاق حق مردم و رفع مشکلات آنها تا آخرین روز خدمت خود دست از تلاش برنخواهیم داشت و امیدواریم بتوانیم انچه که شایسته مردم است را به سرانجام برسانیم.

درباره پایگاه خبری پی نوشت

فوق لیسانس مهندسی صنایع،عضو خانه مطبوعات ، خبرنگار رسانه ها،مدرس دانشگاه، فعال اجتماعی و ورزشی

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *